Ersätt dålig bromsskiva

Det är bara att erkänna direkt, jag körde iväg med skivlåset i.
Att köra med en bromsskiva som är för sliten eller skev är farligt. En
skev skiva eller en för tunnsliten skiva kan lätt spricka och då
riskerar du att hjälplöst gå omkull och skada både dig och motorcykeln.
Vi börjar med att dra loss, men inte skruva ur, alla skruvar och muttrar
medan hjulet fortfarande sitter kvar på hojen, detta för att kunna hålla
mot framförallt då bromsskivans bultar kan sitta rätt hårt. Placera
hojen på en lämplig lyft och tänk på viktfördelningen så inte hojen
ramlar av bakåt när vikten från framhjulet försvinner. När framhjulet är
avplockat lossar och byter du skivan. Se till att alla brickor och
skruvar hamnar rätt och att den nya skivan får rätt rotationsriktning.
Bromsskivans muttrar bör säkras med Loctite eller motsvarande.

Byt aldrig bara skivan, passa på att byta till nya belägg samtidigt. För
bromsbeläggsbyte se artikel i MC-Nytt 2.06.
När allt är åtdraget och hjulet tillbaka på pumpar du upp bromstrycket
innan du tar en provtur. Använd bromsarna försiktigt och låt inte skivan
bli het i början.

BROMSEN MÅSTE FUNGERA!
För alla motorcyklister utom isracingföraren och speedwaypiloten är nog
bromsen en av de allra viktigaste detaljerna för säkraste och, ironiskt
nog, snabbaste framfart. Ju bättre bromsar desto senare kan du bromsa
och på så sätt vinna tid.

Om din bromsskiva har slitits för tunn eller blivit skev måste den
bytas. En tunn skiva riskerar att spricka och en skev skiva utsätts för
onormal påfrestning och därmed ojämn värmeutveckling vilket kan
deformera skivan ytterligare eller rent av få den att spricka.

Var noga med att du sätter tillbaka alla skruvar med rätt moment och att
allt kommer i rätt ordning. En bricka eller distans som missats gör att
delar kan hamna på fel plats med ödesdigra resultat som följd.

Mek med bromsar kräver att du vet vad du gör eller arbetar med sunt
förnuft och inte lämnar något åt slumpen.
Är du osäker bör du lämna jobbet till din märkesmekaniker.

…VAD BÖR JAG TÄNKA PÅ?
Alltid när du mekar med bromsar skall du vara extra noga. Dra åt alla
bultar med rätt moment, se till att aldrig vara fet om fingrarna när du
rör bromsdelarnas slitytor. Fett på fel ställe kan försämra dina bromsar
avsevärt, kanske till och med helt förstöra bromsverkan. Använd
bromsrengöringsspray om du råkat få fett på belägg eller skiva.
Kontrollera alltid att du dragit åt alla bultar rätt en extra gång innan
du tar en provtur. Nya bromsar kan ha lägre verkansgrad första
bromsningarna så kör försiktigt och bromsa i små portioner tills skiva
och belägg är inslitna.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: