Elmotorcyklarna från Zero tillbaka i Sverige

Zero startade sin verksamhet redan 2006 och har sedan dess tävlat på Isle of Man, låtit sina hojar utstå äventyrliga touringresor samt erhållit en drös priser som pionjärer på området elektriska motorcyklar.
 
I år är Zero tillbaka i Sverige via handlaren MC-Konsult i Lidköping med en uppdaterad version av sin elektriska motorcykelplattform som ligger till grund för hela sex modeller. Gemensamt för alla Zero-motorcyklar är att de kan laddas i ett vanligt 220-volts vägguttag och sedan sist de fanns att köpa i Sverige har de fått nya stötdämpare och ny instrumentering.
 
I toppen av modellprogrammet hittar vi modellen SR med en anpassad styrenhet som ger 56 procent mer vrid än resten av syskonen. Detta resulterar i cirka 70 hästkrafter, ett massivt vrid på143 newtonmeter samt en toppfart på 165 kilometer i timmen. 0-100 ska gå på 3,3 sekunder.

S är standardmodellen och en smidig naken hoj med 60 hästkrafter och en räckvidd på 325 kilometer i stadstrafik enligt tillverkaren.
 
DS är en allätare när det gäller underlag med sina grövre däck och högre stänkskärm fram. Den har samma effekt som S.
 
DSR är en adventure-version med 70 hästkrafter som anpassats för att bättre tåla längre körsträckor och den värmeutveckling det innebär på en elmotorcykel.
 
FX är en lätt och smidig offroadmaskin med 21/18-tumshjul. Modellen har bantats för att bli så lätthanterlig som möjligt. Maxeffekten är 46 hästkrafter och vridet 105 newtonmeter.
 
FXS är en motardversion av FX med samma motor och chassi där hjulen bytts mot 17-tumsfälgar skodda med vanliga gatdäck.