Elektriskt snygg-bygge

Matthew Waddick och hans kamrater på Shanghai Customs håller till i just mångmiljonstaden som gett namn åt deras motorcykelbyggarverksamhet.
 
I Kina har restriktionerna för bensindrivna motorcyklar blivit strängare på senare tid vilket ökat intresset för elektriska alternativ. Matthew Waddick såg ett tillfälle att skapa något nytt inom ett segment som dominerades av små skotrar eller sporthojslika plastskapelser.
 
Det här är en prototyp som baseras på en mix av Shanghai Customs bensindrivna street tracker och en eldriven skoter som de tillverkar själva. Den här navmotoriserade motorcykeln ska kunna nå 140 kilometer i timmen och den har en räckvidd på 250 kilometer.
 
Stålramen är designad av Matthew Waddick men tillverkad i en fabrik i staden Chongqing. Ett annat företag fick i uppdrag att modifiera en retrostukad sving för montering av navmotorn. Efter det levererades svingen till motortillverkaren som såg till att kraftkällan kunde monteras och sist ut var fälgfabriken som byggde ett 18-tumshjul till lösningen.
 
Batterierna som döljs under tankdummyn och bakom kåporna är importerade. Det är den tyngsta komponenten i bygget, cellpaketet väger hela 55 kilo. Styrkronorna i aluminium, USD-gaffeln, dämparna och bromsarna har hittats hos olika leverantörer för just denna prototyp.
 
Motorcykeln är redo för produktion och Shanghai Customs letar nu villiga samarbetspartners i projektet. Tyvärr finns det vissa hinder kvar innan motorcykeln uppnår europeiska säkerhetsstandarder.