Egotrip för busfrön!

Nu uppdateras marknadens busigaste streetfighter, KTM Super Duke, som även kommer i en extra aggressiv specialvariant med efternamnet R.
En kompromisslös skapelse för dig som prioriterar bus samt hårdkörning och vågar vägra skjuts…
Den ordinarie, tvåsitsiga versionen är snarlik föregångaren, medan den påkostade specialversionen överträffar det mesta inom nischen. Det ska till exotiska fåglar som Benelli TNT för att matcha formerna hos det här vilddjuret.

Super Duke får nu LED-bakljus, ny lackering, omdesignad strålkastarkåpa, större tank (+ 4 liter), ny instrumentering och nya backspeglar. Radialmonterade bromsok blir standard på modellen, som redan tidigare hade radialpump. Skivorna och fälgarna känns igen och har oförändrade dimensioner.

Motorns yttre är sig likt, men det inre och avgassystemet har anpassats till de stränga avgaskraven i Euro 3 (som gäller för alla nya motorcyklar). I linje med detta har bränsleförbrukningen sänkts.
Styrvinkeln har dessutom gjorts 0,4 grader flackare (nu 23,9), detta ska ge avsevärt förbättrad stabilitet utan att inkräkta på hojens rappa styrning.

R har ett tillspetsat, uppåtvinklat och kortat bakparti samt solosadel. Orange ram, svart sving och bromsok, kolfiberdelar, och R-grafik är övriga kännetecken för den här drömhojen.
R får även vassare fjädring med 10 mm längre slag och brantare styrvinkel, extrema 22,7 grader. Något som fordrar styrdämpare som blir standardutrustning på modellen. Den övre styrkronan är för övrigt CNC-fräst.

Vi drömmer redan om att strippa bakpartiet, som är ett litet konstverk i sig…
I skrivande stund har vi tyvärr inte tillgång till uppgifter om vikten på R-modellen, som borde vara lättare tack vare sina kolfiberdelar.

Båda hojarna börjar levereras i vår, R-versionen lär det bli huggsexa om.