Dunlop Trailsmart

Stora adventurecyklar har utvecklats mycket sedan 80-talet och som Dunlop påpekar under lanseringen av nya Trailsmart har en hel del skett på effektfronten, antalet hästkrafter har mer än dubblerats. Detta innebär ökade krav på däcken vilket i kombination med att Adventure-segmentet ätit upp gott om marknadsandelar de senaste åren lett till att Dunlop nu satsar hårt på efterföljaren till TR 91. Med Trailsmart utlovar Dunlop minst lika bra grepp som tidigare i torrt och vått, men en ökad livslängd på 14 procent (för BMW R 1200 GS). De har också vidareutvecklat teknologin i stommen och sett till så att distri­butionen av trycket mot marken har blivit jämnare. Resultatet är bättre grepp på torrt underlag och jämnare slitage (vilket bidrar till den ökade livslängden). 

Däckmönstret har justerats, mönstret är bredare och det har fått en öppnare vinkel. Detta för att leda undan vattnet bättre, göra så att småsten lossnar lättare och däcket överlag mer följsamt. Vidare är gummiblandningen ny med en högre halt silica. Silica är vad som blandas med gummi i däckets slitbana för att göra det starkare och ge bättre ekonomi tack vare mindre rullmotstånd. Det brukar också ha en ­positiv inverkan på däckets grepp i vått underlag. Det är tillverkarens silicablandning som ofta lägger grunden för däckets egenskaper. Trailsmart är ett så kallat 90/10 adventuredäck, där 90 procent är för väg och 10 procent är offroad. Under den 18 månader långa utvecklingen har Dunlop genomfört 31 höghastighetstester inomhus – totalt 17 000 mil, plus ytterligare 7 800 mil utomhus. 

Vi fick själva välja vilken cykeln vi ville disponera vid lanseringen och givetvis valde jag den största och tyngsta, BMW R 1200 GS. Från Marbella blev det först några kilometer på småvägar innan de härliga grusvägarna uppenbarade sig och jag klickade fram Enduro-läget. Både motorcykeln och däcket ingav väldigt stort förtroende, det tog inte lång tid för oss att börja ha roligt under en klarblå himmel med ­ypperligt behaglig temperatur. Vi körde från tidig morgon till sen kväll på alla möjliga sorters underlag där däcket betedde sig fint utan överraskningar. Faktum är att Trailsmart uppförde sig ruskigt bra i alla sammanhang, men tyvärr fick vi inte testa däcket på vått underlag denna gång – en liten besvikelse med tanke på vilken betoning som läggs på det. Trailsmart är ett utmärkt däck för dig som ska på lättare äventyr med en modern adventurecykel – huvudsakligen på väg men med lättare ­grusetapper när lusten infinner sig. Priserna för Trailsmart är snarlika föregångaren, ett set går på kring 3 600 kronor (120/70-R19 och 170/60-R17) och i jäm­förelse med föregångaren kommer Trailsmart också i fyra nya storlekar.