Dunlop byter från Yamaha till BMW i sista sekund

11-faldiga TT-vinnaren Michael Dunlop skulle det här året köra för Milwaukee Yamaha ombord nya R1 på flera real roadracing-tävlingar. Sedan premiären på North West 200 har det dock gått rykten och nu har Dunlop i sista sekund bestämt sig för att köra sin BMW från förra året på Isle of Man TT istället. Detta efter bara tre träningsvarv på TT-banan där han som bäst klarade av 124,519 mph kontra Bruce Ansteys 128,641. 

– Jag kan inte tacka Shaun Muir (Milwaukee-teamägaren, red.anm.) tillräckligt för hans stöd att ta in mig i teamet och jag är genuint ledsen för att jag behöver göra det här beslutet men tyvärr tror jag inte att vi har tillräckligt med tid kvar för att på riktigt bli konkurrenskraftiga och få hojen till den nivå vi behöver för att vinna race här, säger Dunlop

Dunlop kunde med bara två träningsvarv kvala in BMW:n med en snitthastighet av 129 mph, detta efter att hans cykel anlänt med färjan bara minuter innan schemalagd start. Yamaha-teamchefen är dock långt ifrån nöjd.

– Vi är väldigt besvikna, säger Muir. Besvikna över hur det genomförts, besvikna för våra sponsorer, besvikna för teamet och besvikna för Yamaha. Vi tror fortfarande att vi inte har gett den nya hojen en chans på The TT. Vi kände fram till TT:et att Michael hade obefogad oro. Vi var säkra på att vi kunde bygga en hoj som kan vinna och vi tror att vi har en hoj som kan vinna. Men kan någon berättiga tre varv som tillräcklig tid runt The TT för att utvärdera en hoj? Vi ställs mot Honda-motorcyklar som troligtvis har gjort tusentals varv och BMW:s som har gjort 250. I våra ögon var tre varv lite väl förhastat. 

Vad tycker ni, gjorde Dunlop rätt som bytte team i sista sekund?