Ducati Multistrada 1000 DS

Modellen presenterades för första gången på Milanomässan 2001. Dock blev det klart att produktionen skulle komma i produktion året därefter, på Münchenmässan. Mannen bakom designen av Multistrada är huvuddesignern för Ducati, Pierre Terblanche. Mulitstradan är en äldre idé som Terblanche hade tänkt på länge. Cagiva Canyon 900 som han designade tidigare var faktiskt en prototyp av Multistradan. Toppkåpans översta del är styrmonterad medan den undre delen är monterad i ramen. Terblanche har berättat att idén egentligen är drygt 20 år gammal och bygger på en idé som han haft sedan Suzuki Katana var ny.
Motorn är en vidareutveckling av Ducatis luftkylda klassiska 900-kubikare men i Multistradans utförande uppborrad till 992 kubik. Målsättningen Ducati hade för motorn var att få högre effekt, bättre mellanregister, sänka temperaturen och att förenkla tekniken. Nytt på motorn var bland annat dubbla tändstift, insprutning och nya förbränningsrum. Även kamaxlarna fick nya lager och oljesmörjningen förbättrades.
Motorn ingår som bärande del i stålrörsramen av fackverkskonstruktion. Den levererar en effektkurva som saknar tydliga svackor över ett relativt brett register. Baktill sitter en snyggt designad enkelsving som Ducati alltid har varit duktiga på. Framtill fjädrar en inverterad framgaffel med lång fjädringsväg, 165 millimeter. Bromsarna är väl tilltagna och Ducati har räknat med att Multistradan kommer att köras ordentlig. De dubbla skivorna fram mäter hela 320 millimeter i omkrets och fyrkolvsoken från Brembo håller högsta klass.
Instrumentpanelen har analog varvräknare med vit botten och ett digitalt fönster som visa hastighet, bränsle och mycket mer. Sadeln är smal i framkant och bredare baktill, styret brett och förhållandevis rakt. Körställningen är upprätt och avståndet från sadel till fotpinnar är väl tilltaget vilket passar längre förare. Dock sitter även kortare personer mycket bra då sadeln med sin smalhet framtill underlättar för dessa. Multistrada passar väl in på kurviga asfaltsvägar, men fungerar också bra på lösare underlag som exempelvis grus.
Den luftkylda motorn ger lättare underhåll än en vätskekyld dito. Inga barnsjukdomar finns bekräftade, men Ducati vill understryka att ventiljustering måste genomföras var tusende mil samt att papper på detta finns vid ett begagnatköp.