Ducati Monster 800 ie/S 2 R (2005-)

Den nya mellanklassmonstern hade fått förfinade linjer från storebror S4 R från vilken den vackert utformade enkelsvingen och de läckra, dubbla ljuddämparna är hämtade. Istället för en stor ljudburk, som på 800 ie,  vilken täcker enkelsvingen valde man alltså att dra upp piporna högt till höger om bakkutsen för att blotta enkelsvingens skönhet.
Den äldre modellen hade en V-twin om 803 kubik som levererade 73 hästkrafter och hade en torrvikt om 179 kilo. Till 2005 då modellen bytte namn till Monster S2 R hittade de italienska ingejörerna ytterligare fyra hästkrafter i motorn vilket gav hojen en total effekt av 77 hästar vid 8 250 varv.
Som dämpning framtill sitter en inverterad Marzocchigaffel med 43 millimeters diameter och 130 millimeters dämpningsväg. Baktill finner vi  en progressiv Sachs monoshockdämpare som gör ett bra jobb. Bromsarna och fjädringen håller bra kvalitet, men är inte i toppskiktet vad gäller prestanda. Detta är ett medvetet val från Ducati då man har satsat på att hålla priset nere. Men för användningsområdet räcker komponenterna så det räcker och blir över.
Monster S2 R är gjord för sportigare körning på favoritvägarna och för att glassa runt i stan. Motorn är inget effektmonster, men de 77 hästkrafterna räcker gott och väl och vridmomentet får hojen att räcka till för det mesta. En fördel med den lägre effekten är givetvis att försäkringspremierna blir överkomliga samt att prislappen för inköp och drift blir billigare.
Ducati är kända för sina goda vägegenskaper och Monster S2 R är inget undantag. Chassit är spårsäkert och stadigt, det gör sitt jobb väl. Med justerbar ride-height (bakstötdämparens längd) och förbättrad markfrigång är hojen mycket rolig vid tuffare landsvägskörning.