Ducati Monster 696 2008–

Hur viktig monster har varit och fortfarande är för Ducati har vi skrivit om i Bike tidigare. Den räddade fabriken från konkurs i början av 90-talet och har de senaste 20 åren kunnat ta åt sig äran för det italienska märkets blomstrande.

2008 var det hög tid för Ducati att låta Monster komma ikapp konkurrenterna både tekniskt och estetiskt, vilket innebar en stor risk. Med ett par mindre lyckade drag med pennan kan en designer förvandla en populär modell till en hopplös hyllvärmare.

Mycket medveten om detta ritade Bart Janssen-Groesbeek den nya modellen och Ducati lät den åter få luftkylning och två ventiler per cylinder, en återgång till den ursprungliga konfigurationen från 1992.

Ducati började nydaningen med den storlek som man trodde att allra flest skulle välja – 696. Det låter nog som en lätt underdimensionerad motor i många svenska öron, men Ducati gnuggade sina geniknölar rejält och lanserade den starkaste luftkylda motor man någonsin byggt – mätt i effekt per kubikcentimeter. Den uppgivna effekten är 80 hästkrafter vid 9 000 varv.

Motorn kommer främst till sin rätt längs kurviga vägar; lite rå och i behov av en del varv för att verkligen vakna till liv. Om varvet sjunker för mycket blir den snabbt hård och grov i gången, vilket gör att stadskörning kan kännas lite frustrerande.

Den sexväxlade lådan har en tendens att hitta frilägen mellan femman och sexan, men det blir ett mycket litet problem när föraren har lärt sig att hantera den kärva lådan med rätt fotlag.

 

Monster har alltid varit en favorit bland förare som gillar låg sitthöjd eller som är beroende av det för att nå ner med båda fötterna. Monster 696 gör därmed ingen besviken, 77 centimeter är lägre än alla andra landsvägshojar i mellanklassen och den går dessutom att sänka ytterligare med en annan sadel.

Något annat som många tycker om med Monster 696 är att den är lätt, hela 22 kilo lättare än Honda Hornet 600 och 19 kilo lättare än Kawasaki ER-6.

Bromsarna kommer från sportmodellen 848 och består av radiellt monterade fyrkolvs­ok från Brembo, de är mer än tillräckliga och får 696 att stanna från 100 km/h på 42 meter.

Innan du slår till ska du kontrollera om det exemplar du är intresserad av har omfattats av någon av Ducatis återkallelser. En sådan avsåg 332 hojar som återkallades i april 2009 på grund av elfel orsakade av att kabelhärvan nöttes mot den bakre cylinderns topplock. En annan återkallelse gjordes i april 2012 på grund av bränsleläckage. Ducati menar att detta orsakades av felaktigt ­tillverkade bränsleslangar. Det finns dock andra som hävdar att felet berodde (beror) på själva tanken vars kompositmaterial deform­eras i kontakt med etanol och över tid orsakar läckage. En del Ducatiägare (både av Monster och Sport Classic) har fått tankar utbytta.

Ett populärt och enkelt sätt att förbättra accelerationen är att montera ett kugg mindre framdrev. Med ett 14-kuggsdrev monterat blir draget genom växlarna märkbart rappare och det enda du går miste om är möjligheten att se hastighetsmätarnålen passera 200.

Ett annat bra trick är att mappa om den, antingen via Powercommander eller direkt i motorns ECU. Det gör underverk för körbarheten och bör tillsammans med öppnare ljuddämpare snarast betraktas som standard­utrustning på en Ducati. Saknas detta ska du klaga högljutt och pruta hejdlöst.