Ducati 900/1000 Monster (1993-2005)

Effekten är måttlig, bara 80 hästkrafter men mycket kort hjulbas ger en hoj som är som gjord för att åka på bakhjulet med. Lägg därtill att den är lätt och då förstår alla vad det handlar om.
Tvåventilsmotorn är inte speciellt effektstark i sig, men svarar bra med ett öppnare avgassystem, som kan ge upp till sju hästkrafter över vad den nu hade det året den såldes. Uppgifter i tekniska data har varierat från strax under 70 till 95 hästkrafter, trots att motorn varit oförändrad.
Intressant är att Monster har en modifierad ram från den sportigare 851, inte från 900 SS. Körställningen är bra, men passagerare bör man avstå ifrån. (De avstår för det mesta frivilligt.)
Fjädringen är fast, på gränsen till stötig, och det krävs lite arbete för att den ska ta sig igenom kurvor smidigt. Den traditionella Monster har enkel instrumentering med bara hastighetsmätare och ett par kontrollampor. Motorn berättar däremot när det är dags att växla. När motorn hamnade i Monster var barnsjukdomarna från 900 SS som borttrollade. Man bör däremot vara noga vid begagnatköp och kontrollera att serviceintervaller hållits och att framförallt kamremmarna bytts vid 3 000 mil.
Förändringarna har varit få, men 1996 byttes gaffeln ut mot en fullt justerbar Marzocchi och den i sin tur ersattes 1997 av en justerbar Showa. Samma år tillkom två specialmodeller, Cromo, som var helt kromad, och S som hade kolfiber och liten toppkåpa. Cromo och standardmodellen fick effekten sänkt till 73 hästkrafter men S-modellen behöll originaleffekten.
Till 2001 kom en ny variant, utrustad med den vattenkylda fyrventilsmotorn med insprutning från 916 och ramen med förstärkt bakparti från touringmodellen st 4 (Bike 6/02). Därmed har denna Monster en längre hjulbas och litet flackare styrvinkel, vilket gör den litet stabilare rakt fram.  2003 utrustades Monstret med stora motorn på 992 kubik samt en bättre markfrigång. Fjädringen gjordes om med fullt justerbar stötdämpare bak som även går att justera i höjdled. För att modellen skulle accepteras av Euro2-standarden monterades även katalysator. Även instrumenteringen uppdaterades till det bättre.
Trots att Monster presenterades för snart femton år sedan klarar den sig fortfarande bra och kan bjuda på fina upplevelser i sadeln. Först nu börjar modellen fasas ut trots att de stora modellerna lever kvar ett tag till.