Det blir motorcyklar tillsammans med STCC 2005!

Heta diskussioner har under tiden efter finalen på Mantorp förts kring framtiden för svensk roadracing och vad som skall köras tillsammans med STCC.

Sponsorn Veidec krävde 1000 kubik medan förbundet ansåg att 600 kubik både var billigare och skulle kunna locka fler förare, från fler länder.

Idag står det klart att det blir ett standardbaserat 600-mästerskap som kommer att köras tillsammans med STCC.

Ur pressmeddelandet från STCC:

– Motorcykelförbundet (SVEMO) har erbjudit oss att köra SM 600 Superstock, en klass med låga kostnader. Vi har inget otalt med förbundet och lägger in klassen vid samtliga svenska deltävlingar nästa år, säger race director Sten Gunnarsson.

Fram till och med i år har elitklassen Veidec Trophy ingått som en av huvudklasserna i STCC:s arrangemang. Inför nästa år krävde förare, sponsor och generalagenter att man skulle gå över till 1000 cc för att få ned kostnaderna. Förbundet sa nej och road racingen var på väg ut från STCC.

– Nu har vi fått ett erbjudande från förbundet som vi accepterat. Vår publik vill ha en mc-klass och Superstock är tänkt att bli en Europaklass 2006, dessutom slipper man de extremt dyra trimningarna, säger Sten Gunnarsson.

För att ytterligare hålla nere kostnaderna införs kraftiga däcksbegränsningar. Dock står det klart att årets elitförare Christer ”Cralle” Lindholm, Jimmy Lindström, Stefan Folkesson och Fredrik Jansson inte kommer att köra Superstock utan planerar att tävla utomlands eller gå över till bil.