Desmosedici Stradale – Nu är den här

Ducatis första massproducerade fyrcylindriga sporthoj får som vi tidigare nämnt en V4 med 90 graders vinkel och namnet Desmosedici Stradale. Motorn bygger på den senaste Desmosedici-tekniken från MotoGP men snart alltså redo för lansering till oss vanliga dödliga. 
 
Den nya motorn blir lätt, den väger endast 64,5 kilo vilket kan jämföras med Aprilias RSV4-motor som väger 68,9 kilo. Motorn är dock två kilo tyngre än tvåcylindriga Superquadro-motorn på 1285 kubik. Ducati säger själva att Stradale är ett ingenjörsmässigt mästerverk som kombinerar V4:ans fina lågvarvsegenskaper med ren racingattityd, skönt ljud och 210 hästar.
 
Det är en högvarvig rova som italienarna skruvat ihop, maxvarvet är 14 000 varv. De uppgifter som kommer från Ducati handlar mycket om de generella fördelarna med en V4 jämfört med en radfyra. Däribland en lägre gyroskopisk effekt tack vare kortare vevaxel och mer centrerad tyngdpunkt – båda dessa egenskaper underlättar när färdriktningen ska ändras.
 
 Utrymmet mellan cylinderbankarna ockuperas av vattenpumpen och en rejäl luftbruk på 12,8 liter. Precis som hos MotoGP-cyklarna har motorn roterats bakåt 42 grader vilket ger möjlighet att montera väl tilltagna kylare och att flytta svingarmsinfästningen så lång framåt som möjligt. Precis som hos dagens 1299 Panigale utgör motorn en bärande del av chassit. Den främre delen av ramen bultas i den främre del av motorns övre kåpa och bakramen bultas i ett fäste i toppen av den bakre cylinderbanken. Motorn utgör även förankringen för svingen och bakdämparen.
 
Den sexväxlade lådan hanteras givetvis med dubbelverkande quick shifter, DQS EVQ, och för den som önskar kan även motorbromsen justeras.