Dainese testar nytt airbagskinnställ

Ingen förare har haft sönder fler Dainese-ställ än Marco Simoncelli och därför är "Sic" logiskt nog den förste som ska testa den senaste utvecklingen av airbagkonceptet D-air Racing.

Den nuvarande versionen blåser upp en kudde som skyddar hals, nacke och nyckelben vid en krasch. Men i Daineses utvecklingsavdelning arbetas det nu med en evo-utgåva som också har airbag-skydd för lår, rumpa och svanskota. 

Den nedre luftkudden har inte särskilt stor volym men tillräckligt att absorbera en stor del av slagpåverkningen till exempel vid en highsider. Utmaningen för Daineses tekniker är att finna den rätta balansen med hänsyn till airbagens storleken och uppblåsningstryck så säkerhetsfinessen inte går ut över komforten och inte heller hämmar förarens rörelse för mycket när den är uppblåst.

När det nya D-air-stället har testats med framgång av Simoncelli är planen att Valentino Rossi också ska köra med den.

Just rörligheten är en väsentlig orsak till att att inte moderna ställ har kraftigt dimensionerade skydd på lårparti. Halvarsson försökte på 80-talet med en design som säkert skyddade effektivt men också fick föraren att likna en Michelin-gubbe. Ställ med stora, tjocka ridbyxlår blir helt enkelt inte sålda i butikerna om folk tycker att de ser överviktiga ut i provrummets spegel. Därför måste det till airbag-teknologi.