Customtrend går mot hårdkörning

Våra polare på motoblog gjorde oss idag återigen uppmärksamma på Sbay, ett bygge som vi publicerat i Bike 10 men som självklart du ska få njuta av även på nätet. Sbay vann produktionsklassen i AMD World Championship of Custom Bike Building och det tycker vi visar på det slutgiltiga beviset för att customtrenden håller på att förändras i grunden. Trenden har varit tydlig ett bra tag. Allt fler custombyggen tar inspiration från streetfighters, mixar sköna V-motorer med vettiga fjädringskomponenter och signalerar att det finns ett fokus även på körningen, inte bara på byggprocessen som ett kreativt uttryck. Confederate och Wakan är två andra exempel på "produktionshojar" i den här riktningen, CR&S ett annat men Roland Sands är antagligen mannen som utvecklat custombyggandet mest i den här riktningen

Sbay är ett spanskt projekt där du kan välja motor själv. Motor i detta bygge en Rev tech 110-tums motor, det vill säga en V-twin på 1840 kubik och 115 hästkrafter. Kolla in kolfiberdetaljerna, Öhlinsgaffeln, Brembo-bromsarna och enkelsvingen (som faktiskt är från Ducati 916 uppger Sbay) samt Marchesinis magnesiumfälgar. Som kronan på verket reglage från ISR i Tumba utanför Stockholm.

Vad tycker du om Sbay? Kommer roadstertrenden att ta död på chopperbyggarna? Kommentera här nedan.