Continental Ride – en veckas förberedelser hos Yamaha

Det är viktigt med noggranna förberedelser inför en lång och äventyrlig motorcykelresa. Med mitt projekt Continental Ride fick jag möjlighet att genomgå teknisk utbildning hos Yamaha Motor Scandinavia i Stockholm. Under veckan genomförde vi även förberedelser av motorcykeln inför kommande resor.

Entrén på Yamaha Motor Scandinavia i Stockholm. Yamaha har en rad olika typer av motorcyklar och även snöskotrar, ATV:er, side by side, båtmotorer och vattenskotrar.

Verkstaden på Yamaha är välplanerad och speciellt framtagen för att hantera Yamahas fordon. Anläggningen används bland annat för att utbilda Yamahas servicetekniker.

Andreas Styff (vänster) är serviceingenjör på Yamaha Motor Scandinavia och höll i den tekniska utbildningen under veckan. Ingenjörskonsten hos hojen är påtaglig och personalen på Yamaha har gedigen kunskap och erfarenhet från sina produkter.

Ténérén är framtagen för motorcykeläventyr och det är intressant att se alla små genomtänkta detaljer. Exempelvis är ramen förstärkt på kritiska platser för att hantera den extra packning som man har på långa motorcykelresor.

Alla förberedelser vi gjorde med hojen är enkla att göra hemma i garaget och merparten av dem genomförs bara för att vara extra noggrann i förberedelserna.

En gedigen tvätt av hojen innan man sätter igång gör det lite enklare att arbeta.

Det bästa sättet att rengöra en motorcykel är att bara använda vatten och fordonschampo. Det är även viktigt att man använder högtryckstvätten försiktigt, exempelvis kan kylflänsarna på kylaren bli böjda om man är oförsiktig.

Hittat i verkstaden – en grym side by side ATV.

Lägger på fett på luftfilterintaget (snorkeln) för att extrasäkra mot vatten. Även om man inte vill ha vatten så högt vid en övergång är det bra att extrasäkra…

Peter Chadwick (vänster) är affärsområdeschef för Powered Vehicles (motorcyklar, ATV, snöskoter) och följer förberedelserna och diskuterar ruttplanering för kommande resor i projektet.

Däck- och slanglagning brukar skapa lite svett…

Jag använder 4 mm tjocka slangar i mina däck och de smörjs in med däckpasta för att undika nypningar. Jag medför en uppsättning extra slangar (bak och fram) samt lagningskit för slang och däck.

Säkring av kylarlocket med en wire för att förhindra att den lossnar. På Yamaha Ténéré 700 finns det en ögla på ramen som är för förberedd för detta. Denna typ av förberedelser är standard för racehojar men också bra för äventyrshojar.

Diskussioner med produktkoordinator och tillbehörsspecialisten Kent Nyström avseende packlådor och skydd för motorcykeln.

Innerväskorna till packlådorna är vattentäta. Även om packlådorna är täta så är det bra om innerväskorna är det också med tanke på att packlådan kan deformeras vid en krasch och förlora tätheten.

Genom att montera bränsledunkar från Givi får hojen ytterligare 5 liter bränsle. Varje dunk är på 2,5 liter och möjliga att montera på båda sidorna av hojen.

Det är enkelt att montera fästena då det medföljer en pappersritning med förmarkerade platser för håltagning till fästena.

Kombinerat med en bränslepåse (7,5 liter) från Giant Loop får jag en bränslekapacitet på 28,5 liter och således mer än 500 km. Detta är mer än nog för att korsa de mer avlägsna platserna på mina kommande resor.

Säkring av oljefilter och oljeskruv för att förhindra att de skakar loss. Detta är en viktig förberedelse då jag kommer färdas på platser där det är svårt att få tag på motorolja.

Fyller på med olja efter byte av olja och oljefilter. Under resan genom Afrika kommer jag medföra extra olja och oljefilter för att göra en service halvvägs genom kontinenten.

Dokumentation av förberedelserna.

En viktig del på motorcykeläventyr är att ta med sig rätt verktyg. Det bästa tipset för detta är att notera vilka verktyg man använder när man arbetar på hojen. Av ovan verktyg är det inte alla som kommer medföras.

På moderna motorcyklar är de flesta kontakterna skyddade och vattentäta. För säkerhets skull använder jag batteripolfett på vissa kontakter för att skydda extra mot väta och smuts.

Elsystemet med EFI/ECU är sofistikerat men väldigt ruggat för att motstå vatten, damm, salt etc. Intressanta diskussioner om utveckling av elsystemet från XT660Z Ténéré till dagens Ténéré 700.

Det är lätt att ta isär och sätta ihop hojen och särskilt viktigt att man använder Loctite för att säkra skruvarna.

Bultar och skruvar dras med momentnyckel och när man har rätt moment kan man markera bulten med en däckpenna. På så sätt ser man om den har rört sig när man inspekterar hojen efter en körning.

Testar körställningen med styrhöjare och GPS monterat. Det är viktigt att få till en körställning som fungerar för både stående och sittande körning.

I samband med fjädringsinställning är det viktigt att justera framlyset så det ligger rätt. Både för den egna sikten men även för att inte blända andra om man har hojen lastad.

Den färdiga hojen redo för att köra över hela världen. Däcken som sitter på är för närvarande för offroadkörning och på mina resor har jag däck som är 50/50. Hasplåten kommer bytas mot Yamahas kraftigare, men vid detta tillfället hade den inte hunnit levereras.

CONTINENTAL RIDE:

Continental Ride är ett projekt där jag har som mål att köra motorcykel på alla jordens kontinenter med början på Europa under 2020 och Afrika under 2021.

Läs mer om mig och mitt projekt på www.explorebike.se.

Facebook: explorebike.se

Instragram: explorebike.se

Youtube: explorebike.se