Comeback för rambyggaren Egli

Schweizaren Fritz Egli gjorde sig ett namn på 60-talet när han vann det schweiziska mästerskapet i sadeln på sin egenbyggda motorcykel med en 1000-kubiks Vincent-motor.
 
Han menade att vinsten i mästerskapet berodde mer på chassit än hans egna färdigheter som förare. Det här ledde till Fritz Egils 20-åriga karriär som rambyggare. Efter ett uppehåll på 30 år är motorcyklarna som bär hans namn tillbaka.

Den här nya motorcykeln kallas Egil Fritz W.1300 och har fått motor, avgasysten och bakdämpare från Yamaha XJR 1300. Motorn är orörd men ramen och svingen är helt egenhändigt konstruerad. Stålramen har oljetanken inrymd i toppröret. Jämfört med en standard XJR 1300 är det bara styrvinkeln och hjulbasen som är ungefärligt densamma.
 
Motorn är placerad 30 millimeter högre och den förstärkta svingen är styvare än originalets. Gaffeln är från Öhlins och lyktan, styret samt fotpinnarna är från LSL. En Motogadget-enhet har ersatt kabelhärvan, den tyska firman har även försett hojen med mätaren, brytare och blinkers.
 
Hjulen är från Kineo och bromsarna från Beringer. Hejdarna består av 6-kolvsok fram och ett 2-kolvsok bak. Tank och kuts är tillverkade för hand av aluminium. Fulltankad väger Egil Fritz W.1300 208 kilo vilket är 32 kilo mindre än en standard XJR 1300. Bara sex motorcyklar kommer byggas och de kostar cirka 475 000 kronor styck. Tydligen har de tagits emot väl trots prislappen och nästa år planerar tillverkaren att ha en ny modell redo som ska tillverkas i större volym.