Buell 1125 R – udda och unik amerikanare

Erik Buell har länge varit den enda amerikanaren som försökt att utmana i superbike-klassen. Med Buell Motorcycles tog han fram flera udda motorcyklar som oftast använde drivlinor från Harley-Davidson, som ägde Buell. Men först när steget från amerikanskt till österrikiskt togs kunde Buell kunde börja utmana på allvar.

1125 R hade en V-twin på 1 125 kubik från Rotax, presenterades 2007 och fanns från 2008 års modell. Likt tidigare Buell-skapelser fanns många tekniskt udda lösningar. Bland annat användes ramen som bränsletank, frambromsen, med åttakolvsok, monterades i fälgens ytterkant och kylarvingarna placerades på sidan för centraliserad tyngdpunkt och fungerade även som kraschpuckar. 1125 R var också väldigt ensam om att ha remdrift istället för kedja. 

 

2009 ställde vi modellen mot konkurrenterna med V-twin; Ducati 1098 S och KTM RC8. Vi berömde Buell för en unik skapelse lämplig för den som vill sticka ut och för motorns jämna register. Det fanns dock vissa men. Motorns insprutning var långt ifrån optimal under normal körning, frambromsen upplevdes som svårdoserad och gaffeln misslyckades med att förmedla känsla till föraren. Dåvarande chefredaktör Magnus Johansson konstaterade att vidareutveckling behövdes. 

Senare samma år nådde streetfighter-versionen 1125 CR återförsäljare. CR stod för Café Racer och var kortfattat en naknare R. Sedan blev det tyvärr ingen vidareutveckling. Den 15 oktober 2009 stod det klart att Harley skulle lägga ner Buell och två veckor senare rullade deras sista motorcykel av produktionsbandet. Totalt tillverkades 136 923 Buells och de sista lagrena av 1125:or  såldes på rejäl rea – vilket även reflekteras i dagens begagnatpris. Det är inte många superbikes med mindre än ett halvt årtionde på nacken som går att få för 50 000 kronor. 

Bara veckor efter att Buell lagts ner startades Erik Buell Racing. Till att börja med tillverkade EBR racekittade 1125 R och erbjöd reservdelar till tidigare Buell-modeller. Men idag har EBR en ny sporthoj i massproduktion – 1190RX – som för det tekniska arvet vidare och under 2014 har de tävlat i World Superbike och på Isle of Man. Buell lever vidare, även om 1125 R gick bort tidigt. 

Publicerad i Bike nummer 8 2014.
Text: Jonathan Balsvik
Foto: Per Hammarsjö

Annons

Annons