Brittisk bravad i Brno

Det hade regnat kraftigt under förmiddagen när det var dags för MotoGP-maskinerna att ställa upp på gridden inför helgens race på Brno. Men regnet hade nästan slutat helt när starten närmade sig.
 
Det här ledde till vilda spekulationer gällande däckval, något som skulle visa sig bli helt avgörande. Marc Marquez ägde kvalet som skedde på torr bana och stoltserade med sin 63:e pole position, men nu var banan helt täck med regnvatten. Bakom honom landsmannen och Yamahaföraren Jorge Lorenzo och på tredjeplats hittades Ducati-föraren Andrea Iannone. Suzuki-föraren Aleix Espargro visade fin form och placerade sig på första plats i andra startledet bredvid satelitföraren Hector Barbera och Valentino Rossi.
 
Under racets första hälft tog Ducati-förarna Andrea Iannone och Andrea Dovizioso greppet. Italienarna stred främst med Marc Marquez och britten Scott Redding som visat att han är giftig i regnvädret på sin satelit-Ducati. Yamaha-förarna sjönk som stenar genom startfältet. Anledningen var att de valt ett hårdare bakdäck som tog god tid på sig att komma upp temperatur.
 
Banan torkade upp och förarna på mjuka regndäck började nu tappa tempot. Andrea Doviziosos framdäck gav upp helt och han tvingades in depå och sedan till att bryta. De som valt hårdare däck gjorde nu bara snabbare och snabbare varv. Av Yamaha-förarna var det Valentino Rossi som var hetast. Men satelitföraren Cal Crutchlow på sin LCR-Honda var farligast av dem alla. Medan Yamaha-förarna kompromissat med hårt backdäck men mjukt fram hade britten Crutchlow det hårdare alternativet på både fram och bak. Han stormade nu framåt från 15:e position.
 
Regerande världsmästaren Jorge Lorenzo förvirrade sig och kom in för ett hojbyte trotts att han börjat få upp temperaturen i däcken och ökat tempot. Cal Crutchlow var ostoppbar men Andrea Iannone gav ogärna ifrån sig ledningen trots att hans framdäck mer eller mindre trasats sönder helt. Men omkörningen var oundviklig och Cal Crutchlow satte nu högsta fart, medveten om att Valentino Rossi var på krigsstigen längre ner i fältet.
 
På bara några varv hade han dock ökat ledningen ordentligt och kunde istället fokusera på att köra hem första platsen. Det var första gången på 35 år som en brittisk förare lyckades med detta, senast var det Barry Sheene som vann på Anderstorp 1981.
 
Valentino Rossi körde ifrån Marc Marquez som även han valt mjukare däck. Andraplatsen gav honom en skjuts upp till andraplatsen i mästerskapet. Det finns fortfarande en teoretisk möjlighet för honom att ta en tionde VM-titel.

Håll utkik efter nästa nummer av Bike där du kan läsa ett porträtt med Cal Crutchlow!
 
Reslutat – Tjeckiens GP
1. Cal Crutchlow GBR LCR Honda
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP
3. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team
4. Loris Baz FRA Avintia Racing
5. Hector Barbera ESP Avintia Racing
6. Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team
7. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Yakhnich
8. Andrea Iannone ITA Ducati Team
9. Maverick Viñales ESP Team Suzuki Ecstar
10. Tito Rabat ESP Estrella Galicia 0,0 Marc VDS