BMW visar ny R1200GS Adventure

Den första R1200GS Adventure visades 2005 och sedan dess har det varit ett populärt alternativ för många som vill åka långt och kunna ta sig fram där asfalten slutar. I år lanserades den nya vätskekylda R1200GS och nu har BMW presenterat den solklara uppföljaren – en ny Adventure. Priset i Sverige är satt till 158 950 kronor.

– Vi kommer visa den på mässan i Göteborg, berättar Niklas Lindell på BMW. Men vi kommer att leverera till kund i början på mars – det är redan ett par sålda sedan i morse.

I stort sett så är motorn oförändrad mellan modellerna. Den levererar fortfarande 125 hästkrafter vid 7750 varv och är kopplad till en sexstegad växellåda. För att minska vibrationerna och göra den mer lättkörd har BMW ökat vikten på svänghjulet med 950 gram och installerat en vibrationsdämpare på drivlinan. 

Tanken rymmer nu 30 liter istället för 20 liter och är tillverkad av aluminium. Det är en stor ökning men förra R1200GS Adventure rymde hela 33 liter, BMW hävdar dock att räckvidden ska vara jämbördig. Modellen, med en 90 procent fylld tank, väger in på 260 kilo. Det är 22 kilo mer än vanliga R1200GS och fyra kilo mer än förra Adventure. Markfrigången är samma som R1200GS men har ökat med 15 millimeter i jämförelse med gamla Adventure. Även fjädringsvägen har ökat med 20 millimeter, nu 210 fram och 220 bak. En komfortsadel har tillkommit och sadelhöjden har ökat med 40 millimeter till 890.

 

En stor del av en BMW R1200GS Adventure är utrustningen. För bättre skydd mot vind och regn får modellen en större justerbar vindruta, handtagsskydd och extra vindavvisare. Fotpinnarna har bytts ut till en bredare version med enduro-stuk och växel- samt bromspedalen har förstärkts. 

ABS, traction control (ASC) och två körlägen – rain och road – kommer som standard. Ytterligare tre körlägen blir tillgängliga genom tillvalet ”Riding Mode Pro” – Dynamic, Enduro och Enduro Pro. Tillvalet inkluderar också Enduro ABS och Enduro ASC.

Kåporna har fått en ny design och R1200GS Adventure finns i tre olika färger – Olive Matt, Alpine White och Racing Blue. Tillbehörskatalogen är stor och inkluderar bland annat det semi-aktiva dämparsystemet ESA, farthållare, offroad-däck och ljuddämpare från Akrapovic.

En komplett lista på tillbehör med svenska priser hittar du till höger, i Sverige blir värmehandtag standard.  Till höger finner du också ett galleri med över 110 bilder på nya R1200GS Adventure.

Kommentera nedan vad du tycker om den nya modellen!

%d bloggare gillar detta: