BMW S1000RR imponerar!

Att BMW S1000RR har 193 hästkrafter och är nerlusad med massor av häftig teknik behöver vi inte dra en gång till. I väntan på provkörningen i Bike 2 låter vi Magnus Johansson svara på tre snabba frågor direkt från provkörningen

Låt oss börja med den klassiska sportfrågan: ”Hur känns det?”

Årets häftigaste sporthojsnyhet och en av världens häftigaste banor… Vad kan man säga? Det är ett hårt jobb, men någon måste göra det! Skämt å sido, BMW S1000RR imponerar verkligen på Portimaõ. Jag började med ”rain mode” vilket ger motorn 150 hästkrafter, en mycket mjuk effektutveckling och ABS samt antispinn är ställt väldigt snällt. Kändes väl ”sådär spännande… Men på rakan ändrade jag till ”race mode” och det förvandlade hela hojen! Helt plötsligt gick den upp på bakhjulet, i över 200 blås, när man kranar ut på startochmål-rakan. Lätt att få med sig genom svängen, upplevs inte som tung, men med riktigt mycket effekt.

Och elektroniken är bra?

Ja, mycket imponerande. Både ABS och traction control gjorde sitt jobb bra. Aldrig har det varit så enkelt att närma sig gränsen för sin egen förmåga. Trots att 40 helgalna journalister ritar svarta streck ut ur kurvorna så skedde inte en enda krasch. Men även om det är lätt att tro att ”elektroniken räddar mig” så gäller ju fortfarande de fysiska lagarna.

Hur tror du att den kommer att stå sig mot konkurrenterna?

BMW är helt klart med i matchen. Det är alltid svårt att jämföra mot konkurrenter, som man kört flera månader sedan, på en helt annan bana. Men jag gillar att när BMW nu bygger sin första sporthoj så gör de det på riktigt. Det är ingen mjukishoj, det är hardcore bankörning. Inget trams. Och elektroniken har inte på något sätt gjort den tråkig. Du känner hur den lever under inbromsningarna, styret fladdrar till ut på rakan trots styrdämpare och det där med att systemet stryper motorn under wheelies, ja det går ju att koppla ur…

Hela kommer tyvärr först i Bike 2. Bike Katalogen blir nästa nummer för dig som prenumererar och den har redan gått till tryck. Men vad tycker du om att sporthojar nu får allt mer elektronik? Är det bra med traction contron, wheelie control och ABS-bromsar? Kommentera här nedan..