BMW R1200RT

BMW R 1200 RT – en ikon i kategorin ­komfortabla resehojar. I vårt senaste test i slutet av förra sommaren visade det sig emellertid att en uppdatering började bli allt mer angelägen då flera konkurrenter gått om BMW:s boxertourer i evolutionen.

Förväntningarna var därför höga då vi äntligen fick köra den nu 274 kilo tunga nyheten. Ja, för RT-ägare kommer notera att vikten ökat en del, i alla fall när de läser specifikationen. 15 kilo extra att svänga runt med hade kunnat vara problematisk, men det är det inte. BMW förklarar ökningen med den vätskekylda motorn från GS, en helt ny ram, större lykta och mer elektronik och övrig utrustning. Med andra ord gör vikttillskottet knappast någon skada, snarare tvärtom. 

Den numera luft/vätskekylda drivkällan är också en starkt bidragande orsak till att nya RT är ett stort steg framåt. Föregångaren hade 110 uppgivna hästar och 120 newtonmeter, den nya versionen ger hela 125 hästkrafter och 125 newtonmeter. En välkommen tillökning, och även om den tidigare modellen aldrig led av brist på effekt har den nya versionen blivit starkare över hela registret, vilket gör gott för körbarheten. 

En desto större och viktigare punkt är motorgången. Vibrationer var en svaghet på den tidigare modellen, men det är något den nya motorn har lyckats råda bot på. Vi vill dock poängtera att det fortsatt handlar om en boxer, så vibrationsfri vore fel att kalla den, men den framstår som betydligt mer raffinerad i denna version. Intrycket förstärks även när det noteras att tendenser till att kardanen hissar upp bakdelen vid acceleration också har förbättrats. Inte ens under inspirerad körning på landsväg märktes detta av – en annars svag punkt på föregångaren som ibland kunde upplevas som orolig. 

 

Vid lanseringar av nya modeller är det inte helt ovanligt att hojtillverkare i många fall siktat lite högre vad de själva mäktat med. Denna fälla har BMW givetvis inte gått i. Vi har tidigare rosat RT för dess förträffliga komfort, välorganiserade instrumentering och den elektroniskt justerbara fjädringen. Och det finns all anledning att fortsätta med detta. 

Sadeln är en av motorcykelvärldens bästa och du sitter bokstavligen som en kung. BMW har dessutom valt att sänka både fotpinnar och styre 20 millimeter för att göra det lättare för korta förare, detta utan att påverka körställningen för oss av normallängd.

Instrumenteringen har också förbättrats och har nu en fräsch ny K 1600 GT-inspirerad layout med en digital display i mitten som förmedlar de flesta av modellens funktioner med elegans. Elegans är också ett ord som kan appliceras på fjädringen. Med BMW:s semiaktiva system (Dynamic ESA – tillval för 8 440 kronor) har du nu större möjligheter att skräddarsy cykeln beroende på körning eller underlag. På spanska småvägar, snirkliga och delvis med dålig beläggning, märktes en markant skillnad mellan lägena komfort, normal och sport. Även på denna punkt har RT blivit bättre och precis som tidigare kan du också justera förspänningen på elektronisk väg genom att välja om du kör med passagerare och/eller bagage.  

 

Paradgrenen för R 1200 RT har alltid varit vindskyddet, och för en förare på 180 centimeter upplevs det som fortsatt mycket bra. Den elektroniskt justerbara vindrutan skyddar suveränt och bara i det absolut högsta läget märks en viss tendens till turbulens bakom kåpglaset. Nere vid benen är du fortsatt välskyddad och nya RT har fått nya skydds­kåpor på de utstickande cylindrarna. 

Automatic stability control (traction control) och två körlägen är standard: Rain och Road, där det förstnämnda ger ett lugnare gassvar. Köper du till BMW:s Dynamic-paket för 3 555 kronor får du också ett ytterligare körläge av sportigare karaktär – Dynamic. I paketet ingår Hillstart Control och DRL. 

Finns det då något som vi faktiskt inte gillar med nya R 1200 RT?  Ja, men inte mycket.  Ett inte alltför användningsbart system är det som skall visa när det är dags att växla upp – och det vill i princip alltid att du ska ligga en växel högre än den du valt. Bränsle­ekonomiskt men inte speciellt kul. Växellådan är också mer tätstegad vilket inte ger samma känsla av att ”lägga i överväxeln” som tidigare, varvet är dock 0,5 procent lägre så det är en illusion. 

I det stora hela handlar dock minuspunkterna bara om småsaker. BMW R 1200 RT har gått från att framför allt vara ett val för boxerentusiasten till ett seriöst alternativ för den som ska investera i en ny stor touring-BMW, men som tycker att K 1600 GT är lite i dyraste  laget. Den har också fått sportigare köregenskaper samtidigt som den är fortsatt behagligt komfortabel. En kombination som säkerligen kommer visa sig vara livsfarlig för konkurrenterna. 

Plus: Starkare, behagligare och mer ­tekniskt avancerad. Det som irriterade på föregångaren är åtgärdat.
Minus: 15 kilo tyngre. 

Publicerad i Bike nummer 4 2014.
Text: Eskil Bjørshol
Foto: Jaime De Diego / BMW 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: