BMW R1200GS Adventure

De delar av världen som återstår att upptäckas ombord på en R 1200 GS Adventure kan troligtvis sammanfattas på ena handens fingrar. Sedan den första äventyrsversionen av tillverkarens största GS-modell presenterades 2005 har den sakteliga blivit synonym med långresor till och från de mest avlägsna av platser. Den har valts på grund av sina prestanda, den ännu oöverträffade komforten på alla typer av vägar, svårslagen räckvidd och inte minst tack vare den vida uppskattade ­förmågan att inte gå sönder i tid och otid. Meritlistan är lång, och manteln som överlämnades till nya ­Adventure i samband med presentationen på Milanomässan i slutet av förra året kommer inte utan motkrav. 

I likhet med sina föregångare baseras nyheten på standardmodellen. Och denna, som de flesta vid har laget knappast kunnat undgå, kom i en helt ny version till 2013. 

I stort är mycket detsamma och precis som tidigare har BMW modifierat Adventure för bättre komfort, ökad framkomlighet och längre räckvidd. Till att börja med har den numera delvis vätskekylda boxern (merparten är fortfarande luft/oljekyld) fått ett tyngre svänghjul för att minska vibrationerna. Utan att ha en vanlig GS att jämföra med är det svårt att konstatera någon direkt skillnad. Sett till föregångaren är gångarten däremot betydligt bättre. De vibrationer som finns fortplantar sig främst till styret och det först i högre motorvägsfart. Två körlägen är standard, Rain och Road, och dessa påverkar i sin tur motorrespons, ABS, traction control och den semiaktiva fjädringen om sådan valts till. Tre ytterligare körlägen; Dynamic (för sportigare körning på asfalt), Enduro (tillåter mindre uppställ på grus) och Enduro Pro (deaktiverad ABS-funktion bak och hårdare fjädring) finns också att köpa till. Med tillvalet semiaktiv fjädring (Dynamic ESA) kan du också ställa dämpningens hårdhet och karaktär under färd och precis som tidigare kan du också justera förspänningen bak på elektronisk väg. Jämfört med standardversionen har fjädringsvägen ökat med 20 millimeter och markfrigången är nu 10 millimeter högre än på den tidigare Adventure-versionen.

 

Road-läget är det som de flesta kommer att uppskatta vid vanlig körning. Gassvaret är mjukt utan att sakna rappheten som ibland behövs och fjädringens grundinställning känns som en bra kompromiss. Dynamic bjuder på ett snabbare gassvar och de numera 125 hästkrafterna känns här som mest aktiva, men till vardagslunken är det lite väl hetsigt. Provkörningsexemplaret var utrustad med gatdäck och vi begränsade oss därför till att konstatera att Enduro-läget gör vad det ska. Det tillåter mer hjulspinn för bättre framkomlighet/körglädje och ABS:en ställs om för löst underlag. Enduro Pro är utvecklat för nabbade däck och sparas till ­senare testtillfälle under året med grus i fokus. Modellen har också utrustats med bredare ”endurofotpinnar” för bättre grepp och fotbromsen kan justeras beroende på om du kör stående eller sittande.

 

Utvändigt är likheterna med standardutgåvan påtagliga men Adventure är bredare framtill för att få plats med den större bränsletanken på 30 liter, nu av aluminium. Volymen har minskat med tre liter jämfört med föregångaren, men BMW uppger att räckvidden ska vara snarlik. En annan aspekt i det hela är att det förbättrade vindskyddet de tillkomna vindavisarna och den bredare fronten ger, är att förbrukningen ökat mot vanliga GS. 

Det är det dock värt. Förutom originalhandtagsskydden, som är alldeles för små, är förarmiljön den bäst skyddade jag testat på någon allroad. Med bara några plusgrader i luften är det endast mina händer som har det jobbigt, även med handtagsvärmare på. 

Trots sin storlek är R 1200 GS Adventure mycket lättkörd. Styrutslaget är fenomenalt bra och koppling samt växellåda är samspelta och lättanvända. 

Sadelhöjden är justerbar i två steg original mellan 890/910 millimeter. En lägre tillbehörssadel (840/860 millimeter) finns dock att köpa till. Övervinner du detta ­kräver R 1200 GS Adventure minimalt med anstränging och den semiaktiva fjädringen bjuder tillsammans med det ökade vind­skyddet på svårslagen komfort och vassa kör­egenskaper. Men det är fortfarande en mycket omfångsrik och tung motorcykel. Att snirkla sig fram mellan bilar kräver koncentration. 

Bromskomponenterna arbetar effektivt och ABS:en har delintegral-funktion (bakbromsen aktiverar även frambromsen). 

Summerat är nya Adventure ett väl­kommet lyft med fräsch design och ny­tillkomna elektroniska hjälpmedel. Den är i princip färdig­utrustad för en resa jorden runt och ­ingen konkurrent erbjuder samma väl­komponerade helhetslösning. Det är dock fortfar­ande en stor hoj, och sadelhöjden begränsar antalet köpare. 

Plus: Utökat vindskydd. Räckvidd. Färre vibrationer än tidigare. Köregenskaper och elektroniska hjälpmedel.
Minus: Hög sadelhöjd och skrymmande frontparti. Tung om du råkar tappa den i gyttjan. 

Publicerad i Bike nummer 5 2014.
Text: Oscar Algott
Foto: Tobias Peterson 

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: