BMW R1200GS Adventure 2004-

Med en druckens envishet upprepar vi motorcykeljournalister oss. BMW var först ut som rese-offroad, den första av äventyrshojarna, en pionjär i segmentet och en trendskapare till en genre som bara får fler och fler anhängare. För det är så det är.

R80GS var den första offroaden i klassen. Därefter har klassen och modellen sprungit iväg och blivit vuxna. Från början var många förbryllade och undrade vad den skulle användas till. Den var helt enkelt före sin tid.

Utan att skava oss nötta på ämnet hastar vi oss i några korta steg iväg mot nutiden.

Motorn i R80GS var tvåventilad och ersattes efter några år av R1100GS som förutom trehundra kubik mer fick fyrventilstopp.

Därefter kom en motor med två tändstift per cylinder, detta för avgasreningens skull. Det innebar även vinster i vridmomentkurvans lägre delar medan den faktiskt förlorade vrid på topp.

R1150GS förde med sig lite större slagvolym och 2004 kom denna 1200 vi nu talar om. R 1200 hade en helt nyutvecklad motor och BMW kunde stoltsera med 100 hästar i GS! Därtill var R1200GS 30 kilo lättare än föregångaren R1150GS.

HP2 Sport var först ut med dubbla överliggande kamaxlar, maxvarv på 9 500 varv/minut, och ett par år senare kom denna motor i GS och RT, nu senast i R1200R till 2011.

Den oinvigde kanske inte är med på vad skillnaden är mellan en R1200GS och en Adventure.

Hela temat med Adventure, egentligen oavsett märke, är att de ska vara tydligt anpassade för längre turer vid sidan av asfalten. Ofta ser vi ekerfälgar på 19 tum, kanske helst 21 tum. Stora tankar, grova däck och ett allmänt oömt yttre är också tecken på att det är fråga om en Adventuremaskin.

 

I den tolkningen BMW gjort ser vi de lite mindre 19-tumshjulen fram. Trådekerfälgar och sist men inte minst en 33-liters tank samt det oömma yttre.

Grundmodellen R1200GS är den mest sålda motorcykel BMW har tillverkat, lägger vi samman de sålda R1200GS med R1200GS Adventure så slår de Kawasaki ER-6 i sålda enheter! Nästan en tredjedel av de 100 000 enheter sålda av BMW i världen 2006 var R1200GS.

Vad Ewan McGregor och Charley Boormans insatser i de två »Long Way«-serierna på tv har betytt för försäljningen av Adventuremodellen är näst intill omätbart stora.

 

De som kör BMW R1200GS Adventure, vad tycker de då? Jo, utan minsta antydning till delade meningar uppskattar alla den sköna motorgången och fina växellådan även om någon kan tycka att den är lite klonkig.

Bromsarna med ABS lovsjungs av i stort sett alla ägare. Samma gäller väghållningen på såväl asfalt som grus där flera förare med erfarenhet och körkunskaper i överkant får hojen att duga långt och länge.

Slitage av bromsbeläggen får en skopa kritik. Ingen kommer längre än 700 mil per uppsättning och det renderar lite missnöje. Men en stor hoj med ABS äter bromsar, så är det.

Blinkersen får även den kritik, vissa tycker att det är okej med tre knappar medan andra anser att det inte finns ett giltigt skäl att ha tre knappar istället för en.

Originaltillbehörspriserna är kanske höga, men i gengäld är de av högsta kvalitet och är helt bolt-on.

Såväl förare som passagerare sitter föredömligt bra och föraren är alltid väl skyddad från vind bakom kåpglaset och av den breda tanken.

Summan av kardemumman är att det inte är en motorcykel som dras med särskilt mycket fel och brister samt att de som kör GS sällan sneglar på andra märken och modeller, så länge de orkar bära vikten av en GS och att de har långa ben nog.

Vi hör den rosas för de egenskaper den är framtagen för att ha. BMW R1200GS Adventure ska klara långa etapper på dåliga underlag, ska klara måttliga terränghinder och ta föraren med tillräckligt tilltagen komfort hela tanken. För detta uppdrag får vi nog säga att BMW R1200GS Adventure gjort hela hemläxan mycket väl.

 

Publicerat i MC-Nytt nummer 07 2011