BMW R 1100 GS/R 1150 GS/ADVENTURE (1994-2005)

Att en stor offroadhoj är ett bekvämt transportmedel, även för mycket långa resor, är inte längre någon hemlighet för entusiaster med en obetvinglig längtan till fjärran resmål. När BMW 1980 presenterade den första R 80 G/S, var det här en kategori motorcyklar som inte fanns och sedan dess har märket ständigt varit ledande leverantör av sådana maskiner.
När R1100 GS kom 1994 var den utrustad med BMW:s absolut senaste teknik. Chassit hade Telelever och Paralever och motorn den nya generationen boxer med fyrventilsteknik och elektroniskt reglerad insprutning. År efter år var den tyska marknadens klara storsäljare och till år 2000 presenterades en efterföljare med sexväxlad transmission och det allra nyaste utförandet av motorn med 1 130 kubik och 85 hästkrafter.
Vad bägge modellerna har gemensamt är otaliga, mycket genomtänkta, lösningar som framförallt gör livet ombord mycket bekvämt och komfortabelt, och därför medger extremt långa dagsetapper. Bland annat är sadeln justerbar i höjdled och även den lilla vindrutan kan justeras i olika vinklar för att optimalt leda undan fartvinden. Faktum är att väderskyddet är oväntat bra och med tillbehör som värmehandtag och handskydd kan man härda ut även i kall väderlek. Förutom den lilla pakethållaren, som är standard, omfattar det stora tillbehörsprogrammet givetvis även väskor.

Vägegenskaperna hos dessa två maskiner är extremt bra. Slanglösa däck trots trådekrade fälgar är en lösning som bmw använt sedan över tio år för sina offroadare, som dock inte ska betraktas som terrängdugliga i sig. Bland de tekniska lösningarna hittar vi abs till de redan mycket kompetenta bromsarna, standardutrustning sedan 1997 och dessutom urkopplingsbar om man vill busa på grus. Den senare modellen har dessutom katalysator som standard och litet bättre vridmoment. Växellådan kan fås med sexan som överväxel eller som normalt stegad sjätte växel.
De tekniska uppgifterna nedan gäller R1150 GS. Den äldre modellen finns med i tekniktabellen längst bak i tidningen.
Till 2002 presenterade BMW specialutförandet Adventure, som är en specialutrustad 1150. Med 30-liters tank och rallyinspirerade tillbehör är den kanske mer en designövning, men de kraftiga fjädringselementen utgör en bra grund för en riktig expeditionsmaskin. Modellen har sitt epitet som outtröttlig äventyrstourer, men är för sin storlek är hojen smidig även i den trängre stadstrafiken. En upprätt körställning i kombination med en lite högre sadelhöjd gör att översikten är god. Däri ligger också BMW:s framgång med Adventure, stor men lättkörd och med tonvis av tillbehör för touring. En mångfaldens mästare med machostämpel.