BMW K 1200/1300 GT (2003–)

Det här är BMW:s nya touringmodell i K-serien. Chassit är med Duolever-gaffel och Paralever-sving. Ramen är en aluminiumkonstruktion och den enkelsidiga svingarmen, även den tillverkad av aluminium, rymmer även kardanaxeln. Motorn är en bränsleinsprutad radfyra på 1 157 kubik. På topp är motorn 152 hästar stark, och vridmomentet är som mest 130 newtonmeter. Växellådan är sexstegad, och kopplingen hydrauliskt reglerad. Kopplings- och bromsreglagen är justerbara. Kåpan är heltäckande och kåpglaset är elektriskt justerbart för bästa komfort. Packväskorna är standard, liksom handtagsvärmare, varningsblinkers, pakethållare och justerbart styre.
De mycket effektiva bromsarna är servoförstärkta (EVO) med kombifunktion och låsningsfria (ABS). Som tillval finns esa, som möjliggör att justera fjädringens inställningar (fjäderförspänning och returdämpning) med hjälp av en knapp på styret.
Som oftast när det gäller bmw är allt genomtänkt in i minsta detalj. Exempelvis fungerar sätesvärmaren (fabriksmonterat tillbehör) också för passageraren. BMW:s packväskor håller högsta klass. De är smidiga och praktiska. Tillbehörsprogrammet är vida omfattande. Här finner vi bland annat farthållare, larm, färddator, Xenon-ljus och däckstryckskontroll.
BMW K 1200 GT är helt enkelt en mycket genomtänkt touringmaskin med lösningar uttänkta för långa landsvägsetapper. Cykeln är inte direkt lättsvängd med lång hjulbas och flack gaffelvinkel, men uppför sig mycket fint på landsvägen. Dock upplevs den vara aningen orolig i högre hastigheter. I synnerhet då den är fullpackad med bagage och passagerare. Motorn är urstark och du behöver inte växla i tid och otid. Här finns det vrid så det räcker och blir över för snabba omkörningar. Motorns negativa sidor är att den vibrerar en del och rister på avslag.
Körställningen är i det närmaste perfekt, både för förare och passagerare. Här kan du sitta under många, många mil utan att tröttna, även om sadeln är i hårdaste laget. Passageraren har möjlighet att komma nära föraren vilket är en klar fördel vid aktiv körning.
2009 kom K 1300 GT med starkare motor och mindre klonkig växellåda. Men precis som tidigare gav motorn ifrån sig irriterande vibrationer, även om det blivit något bättre

Annons

Annons