BMW K 1200 GT 2006–2010

Sedan 1983 har K varit den tyska motor­cykeltillverkarens modellserie för snabb och bekväm transport längs Autobahn. 2003 lanserade BMW modellen K 1200 GT som ersatte K 1200 RS. Samtidigt fyllde de ett tomrum där Gold Wing-utmanaren K 1200 LT varit det enda alternativet för den som ville ha en riktigt bekväm BMW för långa resor. 2006 uppgraderade BMW K 1200 GT med ny ram och ny motor och det är den versionen vi skriver om här.

Om du överväger att köpa en K 1200 GT, eller den uppgraderade K 1300 GT som kom 2009, har du förmodligen kommit fram till att du vill ha en stor, bekväm, stabil, stark och praktisk motorcykel. Det kommer du att få. De touringanpassade detaljerna är mycket välgenomtänkta. Ergonomin är superb. Borta är de märkliga blinkersreglagen från tidigare BMW-­modeller. På styrets vänstra sida finns ett tumreglage för styrning av vindruta, ­farthållare, färddator, antispinn och fjädring. Det sista gäller bara om hojen är utrustad med ESA (Electronic Suspension Adjustment).

Något att tänka på om ESA är att dess kabel som är dragen längs bromsslangen precis över framdäcket kan skadas. Detta är vanligast på S-modellen av K1200/1300 och det är ganska enkelt att laga, men något att kontrollera och förebygga. Om kabeln är skadad syns det inte på instrumenteringen utan endast i motorcykelns ECU.

På tal om ECU är denna en känd svaghet som du ska vara uppmärksam på: När motorn är kall och går på tomgång kan rörelser i gashandtaget göra att motorn hostar till och dör. Det här beror på ett tillverkningsfel i elektronikboxen och den version med felet har ett artikelnummer som slutar på 166. Numret är tryckt med stora siffror på den silverfärgade boxen. Den ECU som BMW ersatte den felaktiga med har ett artikelnummer som slutar på 296; med den monterad går motorn perfekt även med utbytt ljuddämpare.

Ett originalmonterat tillbehör på en del exemplar är xenonljus, men detta ger faktiskt inget förbättrat ljus. För riktigt bra ljus behöver du montera extraljus på din K 1200/1300 GT.

 

En källa till glädje och bekräftelse för den som har valt K 1200 GT är motorn. Radfyran på 1157 kubik (växte till 1293 kubik 2009) upplevs som litet kraftverk inhyst under kåporna som leverar turbinlik effekt: ingen tvekan, inga mekaniska missljud – bara massor av kraft. Bränsleslangarna är försedda med snabbkopplingar av plast som ska göra det lätt att demontera tanken. De här kopplingarna spricker lätt och börjar läcka; byt ut dem mot snabbkopplingar av rostfritt.

BMW har rykte om sig att vara bra på bromsar och K 1200 GT är inget undantag. Från 100 km/h stannar den stora touringhojen på blott 36,5 meter. Det är bättre än många sporthojar.

När man ser K 1200 GT slås man inte av att den ser lätt ut, men faktum är att den väger mindre än de flesta av sina konkurrenter. Den fulltankade vikten är 301 kilo och det gör den tyska motorcykeln tre kilo lättare än Yamaha FJR 1300 och hela 30 kilo lättare än Honda ST 1300 Pan European.

För dig som har höga förväntningar på både komfort och driftsäkerhet och som vill kunna köra offensivt på riktigt kurviga vägar är K 1200/1300 GT ett riktigt bra alternativ.  

Annons

Annons