BMW K 1600 GT / BMW K 1600 GTL

DTC-lampan blinkar frenetiskt och den stora sexan ger ifrån sig ett Porsche-liknande bröl när vi ger oss ut på start- och målrakan på Anderstorp. Bmw K 1600 GTL är fullständigt malplacerad men likväl får sporthojen framför se sig omkörd av en touringbjässe på 350 kilo.

Vi har inte förlorat förståndet fullständigt men kunde inte låta bli när tillfället erbjöd några varv på den gamla Formel 1-banan. Det kunde snabbt konstateras att BMW lyckats behålla GT-modellens förträffliga köregenskaper när de parallellt tog fram den mer amerikaniserade GTL.

Även om K 1600 GT och GTL är tillsynes lika ersätter de två helt olika modeller. GTL är efterträdaren till K 1200 LT, den tyska motsvarigheten till Gold Wing med boxermotor som togs ur produktion i slutet av 2008. GT ersätter den fyrcylindriga K 1300 GT med ett klart sportigare epitet än LT. De två tidigare modellerna hade helt skilda konstruktioner anpassade efter respektive användningsområde, medan nya K 1600 GT och GTL tekniskt är i det närmaste identiska.

För att blidka tidigare K 1200 LT-kunder har GTL fått en mer avslappnad ergonomi i linje med den transatlantiska smaken. Körställningen är upprätt med styret tillbakadraget fem centimeter mer än på GT och sadelhöjden är sex centimeter lägre. Fotpinnarna sitter tre centimeter längre framåt och något lägre. De är också mer plattliknande med tjockare gummibeklädnad och saknar skrapskydd. Sadeln är bredare och har tydligare uppdelning. Körställningen är med andra ord mindre offensiv, men känns väldigt passande och ger bra känsla även vid aktiv körning.

Den elmanövrerade vindrutan är större och saknar urgröpningen i ovankant vilket ger bättre vindskydd men mer motstånd i hög fart. Toppbox med ordentligt ryggstöd för passageraren är standard. På grund av detta är också toppfarten begränsad till 220 km/h, då stabiliteten påverkas negativt. I riktigt hög autobahnfart rör sig GTL något mer än GT som är stadigare, men aldrig så mycket att det oroar. Du kan utan problem hålla en marschfart på över 200 km/h.

GT-versionen är mer europeisk med snävare benvinkel och framåtlutad körställning, lämpad för en offensivare körstil. Personligen föredrar jag den mer avslappnade varianten på GTL som erbjuder bättre komfort men som inte försakar prestandan nämnvärt.

GT och GTL är rikligt utrustade och har båda den sexcylindriga motorn på 160 hästkrafter med tre olika körprogram; Rain, Road och Dynamic. Handtagsvärme, värme i sadel, färddator, xenon för halvljuset, packväskor, farthållare, elektroniskt ställbar vindruta, ABS och centralstöd är standard. På GTL får du även stereo, toppbox plus förberedelse för GPS.

Den elektroniskt inställbara fjädringen ESA och traction control-systemet DTC är tillval som rekommenderas. Det adaptiva halvljuset är också tillval och följer med i säkerhetspaketet för 10 000 kronor, som även innehåller DTC och däcktryckskontroll.

Prisskillnaden modellerna emellan äts snabbt upp om GT extrautrustas till samma nivå som GTL. Den mer luxuösa modellen är till och med mer prisvärd om du just efterfrågar toppbox, GPS och ljudsystem.

Även om skillnaderna tekniskt och utrustningsmässigt är relativt små ter sig modellernas användningsområden skilja sig. GT är bättre i stadstrafik med kompaktare körställning och något lägre vikt, som gör den mer lätthanterlig i trånga utrymmen. Överlag känns modellen mer allround, men det får inte glömmas bort att motorcykeln väger en betydande bit över 300 kilo fulltankad.

GTL är något mer enkelspårig, mer inriktad mot att erbjuda den totala komfortupplevelsen för såväl förare som passagerare. Något den gör mycket bra utan att försämra landsvägsegenskaperna vid aktiv körning. I stadstrafik gör tyngden att du får jobba mer, men inte att förglömma är den lägre sadelhöjden som underlättar krypkörning med mycket start och stopp, speciellt om du är kortare.

Sammanfattningsvis skiljer sig GT och GTL på just det sätt man kan förvänta sig, med undantaget att GTL inte ska misstas för någon överjäst touringklump. Här finns prestanda kombinerat med komfort för den som gärna reser långt, med eller utan passagerare. GT är mer allround och passar till mer än långresor. Vad du väljer beror helt på tilltänkt användningsområde. Oavsett vilken det blir så får du en fantastisk, om än dyr, motorcykel.

Publicerat i Bike nummer 7 2011
Text: Oscar Algott
Bild: Simon Hamelius