BMW K 1300 GT

Vid pressvisningen av BMW:s nya serie med 1300-kubikare i södra Spanien var det alltid nycklarna till GT som försvann­ först. Detta trots att den är den motorsvagaste modellen i serien och att vägarna passade perfekt för de sportigare S- och R-modellerna.

Komforten i GT-modellen är, inte oväntat, överlägsen de andra K-modellerna­ men motorns vibrationer vid högre varv finns kvar. Körställningen är rymlig och passageraren sitter utmärkt, bara längre passagerare verkar lida av turbulens. Som förare går det att ändra om i miljön med justerbar höjd på sadel och styre.

 

Den saknar effekt jämfört med sina syskon men 160 hästkrafter är fortfarande­ tillräckligt för att kunna ha roligt. Det bredare registret gör att den ofta känns lika kvick som S och R ändå, särskilt i en serie av tvära svängar.

Den gamla K 1200 GT hade bra vridmoment men en dipp i registret vid 4-5000 varv, vilket gjorde att det ibland var nödvändigt att växla ner vid omkörningar. Det hålet har fyllts igen på 1300-modellen som trivs bra på högsta växeln. Ironiskt då att växlingarna har förbättrats för att gå lättare.

Precis som på de andra 1300-kubikarna­ har GT också fått en känsligare­ och livligare gasrespons som bidrar avsevärt till körglädjen.

 

Styrningen är väldigt lätt och responsen är tydligare. Förändringarna­ på Duolever-fjädringen har lett till förbättringar, särskilt i återkopplingen till föraren. Även om GT är tyngst och har längst hjulbas blir det inte det handikapp det hade kunnat­ vara. Det större styrutslaget gör den faktiskt lättare att manövrera i låg fart.

Det är lätt att förstå varför BMW har monterat ett konventionellt blinkers-reglage­. Med BMW:s alla tillbehör finns det helt enkelt inte utrymme för det gamla systemet med tre knappar.

BMW kallar modellen för en sporttourer även om den vid en första anblick ser ut som ett touringlok. Efter att ha kört på olika vägar och fått adrenalinet att flöda lika bra som på S och även R tycker jag att BMW har rätt. En ny standard­ har satts för klassen.

 

Plus
Rolig att köra. Stor tank och låg förbrukning ger god aktionsradie. Känns bättre ihopsatt än sin föregångare.

Minus
Samma motorvibrationer som övriga K-serien. Packväskornas tjocka väggar begränsar utrymmet.

Publicerad i nummer 6 2009.
Text Kevin Ash
Foto: Double Red, Jason Critchell