BMW K 1200 LT (1999–)

K-motorn är en rak, fyrcylindrig motor med insprutning, och transmissionen är utrustad med backväxel. Den kräver en del varv för att svara ordentligt, men drar bra med tanke på hur tung den är. Toppfarten uppmätte vi till ärliga 204 kilometer i timmen, en hastighet där maskinen fortfarande går stadigt.
BMW har ABS som standard men om spänningen i batteriet sjunker under en bestämd nivå slutar systemet att fungera. Till 2001 uppdaterades hela systemet och fick dessutom bromsförstärkare och kombibromsar. Det fungerar så att oavsett om bromspedal eller bromsgrepp på styret används, så träder bägge bromsarna i funktion, men med en procentuellt fördelad effekt. ABS förhindrar dessutom att hjulen låses vid manövern.
Bland utrustningen hittar vi dessutom en avancerad färddator som håller reda på körsträcka, sträcka till nästa tankning, bränsleförbrukning och så vidare. Standard är också det elektriskt höj- och sänkbara kåpglaset. De officiellt importerade exemplaren har i Sverige dessutom värmehandtag som standard, liksom radio och kassettspelare av hög kvalitet. Även i 160 kan man höra gitarrerna.
Till år 2005 uppdaterades modellen rejält och vikten lades framförallt på motoreffekten. Genom nya insugsrör, kamaxlar, spridare, gasspjäll och kolvar från K 1200 RS fick BMW upp effekten till 116 hästkrafter. Nytt är också ett hydrauliskt centralstöd som genom en knapptryckning från styret lyfter upp hojen. Femmans växel fungerar numera som ren överväxel för lägre varvtal vid toruringfart.
De båda integrerade väskorna och den stora toppboxen rymmer sammanlagt 120 liter, vilket ju måste räcka för de mest anspråksfulla resenärer med krav på samma komfort som hemma. Begagnatmarknaden har inte avslöjat några typiska sjukdomstecken vilket är ett tecken på kvalitet och funktionsduglighet eftersom de flesta K 1200 LT hunnit gå ganska långt på den korta tiden de funnits på marknaden.