BMW G 650 Xcountry

I en familj på tre likartade syskon (Xchallenge, Xmoto) sticker Xcountry ut som minst kompromisslös. Det här är mellanalternativet för den som inte vill gå hela vägen ut men ändå ha en hoj som hyfsat klarar av de uppdrag som både en offroad och en motard kan utsättas för.

Köer, stadskörning, lätt terräng, grus- och småvägar är dess rätta element. Föraren sitter högt och upprätt i en bekvämt skålad sadel och ser lätt över köerna. Motorcykeln är lätt, smidig och hanteras enkelt i låga hastigheter tack vare det breda styret. Mellan trafikstockningarna byter den snabbt karaktär om föraren vill bryta ut från staden för att busa. Framhjulet går enkelt upp i luften vid hastig gas på ettan och sladdar ställer den lätt och gärna upp på.

 

G 650 Xcountry kan ses som en fusion mellan en ren offroad, motard och en mer landsvägsorienterad modell där många av de bra egenskaperna från alla varianterna finns behållna. Dock följer även ett fåtal av de sämre med. Motorn går stånkahårt vid låga varv och kraftiga accelerationer då en del vibrationer sprider sig. Kraftmässigt finns det mycket att hämta på nästan alla toner av smattret. Bromsarna saknar riktigt bett men urkopplingsbar ABS finns som extrautrustning för 6 900 kronor.

 

I BMW:s G650-familj är Xcountry den billigaste modellen och har utrustning som de andra saknar. Till exempel är bakfjädringen egen för modellen och går att sänka tre centimeter. Det gör att även kortare personer kan nå ner från sadeln som annars är ganska hög jämfört med en mer typisk vägmodell. Märkligt nog är den också ensam om att ha passagerarfotpinnar trots att alla tre X-modeller är registrerade för att få skjutsa. I övrigt är de flesta delarna identiska modellerna emellan.

Ett högt pris köper en finessrik gycklare till motorcykel som aldrig säger nej åt annat än långa motorvägsetapper. Med minst utstuderad karaktär, men bredast användningsområde, utkristalliserar sig Xcountry som det vettigaste köpet av X-hojarna, åtminstone rent ekonomiskt. Pendlaren med sinne för bus som är villig att lägga nästan 80 000 kronor kan trösta sig med en förmånlig försäkring.

 

Plus:
Kul, smidig och lättkörd men busig. Går att med enkla medel sänka. Bra i stan. Har passagerarfotpinnar.

Minus:
Dyr i inköp. Hård gång och rister till vid gaspådrag. Bromsarna saknar lite bett.

Publicerad i Bike nummer 8 2007.
Text: Marc Malmqvist
Bild: Jimmie Öbom