BMW G 650 Xchallenge

Detta år har BMW sitt bredaste modellprogram någonsin. En av nyheterna är offroad-modellen G 650 Xchallenge. Det märks att BMW fokuserat på en sak i det här fallet, att tillverka en offroadmotorcykel som fungerar mer än bra för offroadbruk. Det här är inte den där typiska kompromissmodellen som ska vara halvbra på lite av varje.

Motorn är en vidareutveckling av den encylindriga F650-motorn. I det här fallet har den fått insprutning och modifierats för bättre prestanda. På topp erbjuds 53 hästkrafter och som mest 60 newtonmeter i vrid. Det är inte några häpnadsväckande krafter, men det räcker gott för att jag ska få träningsvärk i musklerna som drar upp mina smilband. Motorgången är överlag mjuk och trevlig även om det rister och vibrerar en del vid kraftiga gaspådrag.

Växellådan är femväxlad med vajermanövrerad koppling. Växlingarna går lätt och smidigt. Reglagen på styret är utformade på ett vis som jag vill kalla för standard. Här finns bara en knapp för manövrering av blinkers, istället för tre som annars brukar vara standard hos BMW:s motorcyklar.

Körställningen är upprätt. Sadeln är smal och hård, och sadelhöjden hög. Det känns helrätt för min 182 centimeter långa kropp.

Fjädringen erbjuder 270 millimeters fjädringsväg. Den upp-och-ned-vända framgaffeln från Marzocchi har 45-millimeters ben, och erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter. Stötdämparen är fylld med luft istället för hydraulolja. Dessutom saknas den fjäder som förekommer hos konventionella stötdämpare. När jag väl anpassat fjädringen efter min vikt, och mina önskemål är allt på topp. Jag kan inte annat än bli imponerad över hur väl allt fungerar. När jag behöver minska hastigheten finns bromsresurser som räcker gott.

Modellen är registrerad för två personer. Trots det ingår inte passagerarfotpinnar. Det erbjuds däremot i det omfattande tillbehörsprogrammet som även rymmer låsningsfria bromsar, lägre sadel, handtagskydd, diverse skydd för utsatta komponenter samt en häftig ljusdämpare av titan från Akrapovic med mera.

Extra bra med G 650 är BMW:s försäkring där maxbeloppet för en helförsäkring är endast 4 260 kronor per år. Ett svårslaget erbjudande.

Som ägare till en G 650 Xchallenge kommer du att ha en motorcykel som är perfekt för att smiska grusvägar och de där härligt små välkurvade asfaltsvägarna med. Dessutom har du ju möjlighet att gena genom skogen på väg till och från arbetsplatsen.
Motorvägen lär du undvika.

 

Plus:
Smidig, lättkörd, rolig och busig. Trivs bra på de riktigt små vägarna. Oerhört ekonomisk försäkringslösning.

Minus:
Trots att den är registrerad för två personer ingår inte passagerarfotpinnar. Handtagsskydd är inte standard.

Publicerat i Bike nummer 4 2007.
Av: Johan Ahlberg