BMW F 800 GT

Touringmotorcyklar förknippas oftast med tunga åbäken där jakten på komfort gått före allt vad körglädje och hanterbarhet heter. Att sadla BMW F 800 GT är något helt annat. Den känns lika smidig som de bästa motorcyklarna i mellan­klassen och går faktiskt att skjuta framför sig på en grusparkering – utan att fastna eller för den delen ge dig en hjärtinfarkt.  Den nya sporttouringmodellen från BMW tar över stafettpinnen som F 800 ST med halvkåpa lämnade över. Grunden är densamma, men GT – som står för Gran ­Turismo – har fem hästkrafter mer, helkåpa, den senaste generationens ABS, lättare fälgar och mer touring­anpassad förarergonomi, för att nämna några av de viktig­aste skillnaderna.  Den nya versionen går även att strypa till 35 kilowatt och är då godkänd att köra med A2-körkort.   Grundkonstruktionen är fortfarande en boxram av aluminium, matchad av enkel­svingen i samma material, men den totala last­kapaciteten har ökat med 11 kilo till 207.  Fjädringsvägen har sänkts 15 millimeter och sitthöjden är nu låga 800 millimeter (tidigare 840). Den reviderade körställningen innebär att styret nu sitter 20 millimeter högre och fotpinnarna 10 millimeter längre ner och lika mycket längre fram.  Du sitter upprätt vilket kommer väl till pass i stadstrafik. På landsväg och motorväg ­saknar du en sportigare körställning först när du passerat högsta tillåtna motorvägs­hastighet. I ­Autobahn-tempo får du räkna med att vika ihop dig. Tankens urgröpningar ger vindskydd åt benen och cykelns smala midja ­bidrar till att göra F 800 GT lätt­hanterlig. Vindskyddet får godkänt och det enda som stör är avsaknaden av höjdjustering till ­vindrutan.  Förarmiljön är som alltid på BMW mycket välordnad med bra översikt och lättskötta reglage. Färddatorn (kostar 1825 kronor extra) ger dig också den mest väsentliga ­informationen på ett lättavläst vis.  Testcykeln är utrustad med tillverkarens något enklare  ESA-version (3 685 kronor) som endast justerar returdämpningen bak med tre ­lägen; komfort, normal och sport. Skillnaderna är tydliga, men faktum kvarstår att för­spänningen fortfarande måste justeras manuellt via ett vred. Komfortläget är att föredra i de flesta lägen, normal och sport är klart stötigare, men fungerar också bättre vid mer aktiv körning. Chassit är stadigt och den hederliga teleskopgaffeln fram (med stabilisatorstag mellan benen) sköter sig och cykeln är trygg ända upp i toppfart/inbromsning därifrån. Chassit inbjuder till inspirerad körning när det svänger och det känns att F 800 GT inte är någon 300-kilosbjässe. Den är bland de mest körglada touringhojar jag kört. Radtvåan är tillräckligt stark, går ryckfritt, men vibrerar tyvärr en del vid högre varvtal. Främst blir den jobbig vid motorvägskörning i hastigheter över 120 km/h. Förbrukningen landade på 0,55 l/mil blandad körning. ABS är standard och bromsarna är på BMW-vis ruggigt effektiva och plus ger vi även till att du kan köpa till traction control (ASC – 3 750 kronor). En bättre investeringen än ESA-systemet om det står mellan de två. BMW:s uppdaterade mellanklasstourer kan bäst summeras som en smidig cykel för stora uppdrag. Och den ­håller måttet!   Plus: Smidig och lättkörd. Välutrustad och redo för både korta och längre resor. Beprövad konstruktion. 
Minus: Motorvibrationer i hastigheter över 120 km/h. Vindrutan hade gärna fått vara justerbar.  Publicerad i Bike nummer 7 2013
Text: Oscar Algott
Foto: Tobias Petersson