BMW F 650 Fundoro / GS

 

Funduro kom som en välkammad och vältrimmad yngling i tider då BMW främst förknippades med kantighet i klass med Volvo och lika mycket »kul« som Carl Bildt i råttkostym.
Designen var rundare och grep tag i betrakaren när den presenterades 1994. Inte bara utseendet skilde sig från BMW:s tidigare kreationer, bara en sådan sak som att kardanen hade bytts ut mot enkel kedjedrift var stort.
Att modellen inte var någon riktig offroadmotorcykel var aldrig något som sveptes under mattan av BMW. Funduro var en av de första riktiga allroundmotorcyklarna. Framhjulet mätte 19 tum, bak 17, och fjädringsvägen var kortare än hos en seriös grusmiskare, vilket gjorde att den reagerade snabbare på vägen. Vid sidan av vägmarkeringarna var det en annan femma, men det är innanför dikeskanterna som den här hojen hör hemma.
Motorn kommer från österrikiska Rotax, men kolven, cylindern, toppen, kamaxlarna och ventilerna har BMW designat. Fram till 1999 stod Aprilia i Italien för tillverkningen av motorn, därefter flyttades den till Berlin i Tyskland.
Trots att motorn är encylindrig drar den mjukt redan från låga varv, utan att hela motorcykeln kreverar. Effekten är inte överväldigande men registret är lätthanterligt och motorn känns råstark. Växellådan är bättre jämfört med tidigare BMW-modeller och fungerar utan bekymmer. Den dubbla vaggramen upplevs som stadig och tjänar även som oljebehållare.
Körställningen är bekväm, med ett brett styre placerat så att kroppen hamnar upprätt. Tillsammans med den låga sadelhöjden är modellen en ypperlig nybörjarmotorcykel, eller ett alternativ för den kortväxte.
Den första uppdateringen av modellen kom -97, en lättare plastikoperation som lyfte formerna. Kåpan förändrades, kåpglaset blev högre och blinkerser blev frilagda. Samtidigt kom en ny versionen kallad Strada, en ännu mer gatanpassad motorcykel. Framhjulet krympte till 18-tum, styret blev smalare, fjädringsvägen något kortare och vindavvisaren över strålkastaren blev mindre. En sänkningssats kunde köpas till, som sänkte den redan låga sadelhöjden på 785 millimeter till 735. BMW:s Strada får ses som ett alternativ för dig som mest susar runt i staden och håller dig till asfaltsvägar.
Det var när produktionen flyttades till Berlin -99 som beteckningen Fundoro försvann och GS tillkom. Den största nyheten för den nya modellen stod den elektroniska bränsleinsprutningen för, som gav ett bredare effektregister och två hästkrafter extra på topp. Även katalysator tillkom, men för att få plats med den nya utrustning flyttades tanken under sadeln vilket medförde positiv utveckling av viktfördelningen.
Designen var i stort sett ny och känns klart fräschare än föregångarens i dagsläget. Ramen var helt ny men visst fanns det kvar likheter med Fundoro. Att BMW vann Paris Dakar år 2000 kom lägligt i samband med introduktionen av den nya 650-versionen. Till GS fanns tillval som värmehandtag, ABS-bromsar och även här fanns en sänkningssats att köpa till original. Strax efter Dakar-segern presenterades en special version av GS kallad just Dakar. Framhjul om 21-tum tillsammans med tilltagen fjädringsväg gjorde modellen till en riktig grusmarodör och med lite övertalning – skogsmulle. 
Att BMW:s 650-modeller har blivit så populära är inte svårt att förstå med tanke på dess mångsidighet och kvalitetskänsla.