Bimota Tesi 1D ES – Navstyrningserotik

Historien om Tesi, det italienska ordet för tes, började redan 1982 när Bimota-designern Pierlugi Marconi tog fram navstyrningskonceptet som ett examensarbete på universitetet. 

Det resulterade i en racehoj, året var 1984, med hydrauliskt styrsystem och en V4 från Honda som kraftkälla. Trots en onödigt komplicerad styrning och en både tung och bred motor presterade den ganska bra på bana vilket föranledde att den första gat­modellen planerades till 1987. 

Bimota, som av och till balanserat på ruinens brant sedan företaget grundades av bland andra Massimo Tamburini 1973, valde dock att skjuta lanseringen på framtiden till förmån för ekonomiskt mindre osäkra ­projekt. Bimota är för övrigt en förkortning av BIanchi, MOrri och TAmburini.

 

Snabbspolning till 1991 och Bimota lanserar Tesi 1D. Både V4 och hydraulik är borta till förmån för en smalare motor från Ducati 851 och länkage. Designen, signerad Tamburini, är tidstypiskt kantig och en enig presskår imponeras av Tesis unika egenskaper, framför allt . Om det fanns en nackdel med att köpa en ny Tesi var det, som så ofta med Bimota, prislappen.

Det fåtal som sedan köpte en Tesi upptäckte dock snart att den inte bara var dyr i inköp utan även att hålla igång. Elsystemet beskrivs bäst som italienskt och den trimmade Ducati-twinnen pockar även den på sin beskärda del av uppmärksamheten. För att inte tala om navstyrningen vars fördelar gör sig mest gällande så länge de många lederna i länkaget inte glappar.

Som ägare till en Tesi måste man alltså vara beredd på att ge den ohemult mycket kärlek sett till antal körda kilometrar. Eller som en engelsk kollega uttryckte de; ”om ­Bimota byggde skottkäror så skulle handtagen ramla av”. Men nackdelarna kan aldrig förta det enastående i prestationen att med blott 60 anställda utveckla och producera värld­ens första serieproducerade nav­styrningshoj – en bragd!

Åsikterna går isär om hur många Tesi av första generationen som faktiskt byggdes men mellan 200 och 250 verkar troligt. Av dessa är ES, Edizione Speciale, som byggdes i 20 ­exemplar 1993 till Bimotas 20-­årsjubileum den allra exklusivaste.

Publicerad i Bike nummer 6 2014.
Text: Magnus Wallner
Foto: Bikes arkiv