Bike har provkört Suzuki V-Strom

Bikes utsände Oscar Algott har precis kommit hem från provkörningen av nya Suzuki V-Strom 1000 som i dagarna lanseras i Almeria i Spanien.

Hur har lanseringen varit?
– Intressant! Det råder inget tvivel om att Suzuki har vaknat till liv igen och satsar på ett sätt som vi inte fått uppleva på många år. I princip alla som har varit inblandade i utvecklingen av nya V-Strom 1000 fanns på plats och var mycket angelägna om att få reda på alla journalisters synpunkter, samt att finnas tillhands vid frågor. Att enstaka nyckelpersoner brukar vara med hör till vanligheterna, men i detta fall hade de verkligen storsatsat.

Vad är ditt första intryck om nya V-stromen?
– Klart positivt! Tidigare farhågor om att den nya modellen var en sminkad version av den tidigare DL1000 som presenterades 2002 är som bortblåsta. Det här är och känns som en nyutvecklad motorcykel.

Hur var den att köra?
– Det nya chassit är en riktigt bra kompromiss mellan komfort och underhållande köregenskaper. Fjädringen är mjuk och följsam, men fungerar också fint när tempot ökar.

– Med handen på hjärtat måste det erkännas att den var betydligt roligare att köra än vad jag hade föreställt mig. V-twinnen på 100 hästkrafter räcker till gott och väl plus att den har en riktigt trevlig och användbar karaktär. Traction control-systemet arbetar effektivt och detsamma gäller även ABS:en.

Om du måste summera nya V-Strom med en enda mening – hur lyder den?
– Ett lyckat första steg mot vad som förhoppningsvis är ett nytt och mer aktivt Suzuki.

Vad kommer den att kosta?
– I grundutförande 124 900 kronor, sedan kommer den svenska importören även att erbjuda ett Adventure-kit – priset för denna är i skrivande stund 149 900 kronor. 

Provkörningen av Suzuki V-Strom 1000 kommer ni att kunna läsa i Bike nummer 2, ute i butik 14 januari (tidigare till läsplatta/mobil via Bike-appen).