Beringer lanserar inbyggda bromsar

Det finns flertalet argument som talar för att det Beringers nya inbyggda bromsar, som fått ta plats i navet, kan bli en succé. Den stora fördelen för just Supermotard-användare är den att skivorna nu är skyddade och att reparationskostnaden kan hållas nere vid en krasch.

Enligt Beringer ska systemet ge tre gånger mindre gyrokraft och leverera 20 procent mer kraft (jämfört med en konventionell installation med enkel bromsskiva) och en viktreducering på ett halvt kilo. Utseendet är inte heller något att klaga över.

Beringer säger sig också ha löst problemet med att skivan nu sitter skyddad från vinddrag genom att leda in luft i navet direkt runt bromsskivan.

Det nya bromssystemet är främst designat för supermotard- och customhojar, det tros inte bli en ersättare till det öppna konventionella systemet hos tyngre och snabbare maskiner. En lösning till enduro och crossmaskiner ses över, men behöver en lösning för att ta hand om den smuts som skulle ledas in i navet.

Vad tycker ni om Beringers nya lösning? Trumsbromsen blir trumskiva med luftdrag…