Ben Spies sopar rent med konkurrenterna i WSBK

Ben Spiiiiiiis! Är det vår nya Valentino Rossi? Eller kanske Troy Bayliss? En sak är säker, Spies har presenterat sig ordentligt på WSBK scenen. Med två tävlingshelger avverkade av fjorton ser Spies resultat ut som följande: Han har tagit pole i 100% av tävlingarna och vunnit 75%. Hade han inte blivit avtryckt i premiär racet på Phillip Island hade han kanske kunnat kalla sig Mr 100%. Den flerfaldiga AMA Superbike mästaren har kommit för att stanna. Dessutom, hur många förare är det som tar med sig sin mamma till tävlingarna? ”Any man who loves his mother” som Dean Martin sjöng en gång i tiden..

Noriyuki Haga leder fortfarande mästerskapet, så här bra som han har startat säsongen har han nog aldrig gjort tidigare, han brukar ju kämpa sig tillbaka från mitten och fram emot slutet av säsongen till att utmana om titeln. Men nu har Haga börjat med att vinna ett race och köra i mål på en andra plats i de resterande, imponerande! Även om den karismatiske japanens försprång har sjunkit till tio poäng ner till Ben Spies så leder han ändock! Dessutom ska det tilläggas att Haga tidigare inte riktigt presterat i Qatar, det var senast 2006 som Haga körde i mål på en pallplats, så två andra platser var ett mycket bra resultat för honom från de två deltävlingarna på den arabiska halvön.

Aprilia imponerade under helgen. Redan under sin andra tävlingshelg i WSBK kämpade Aprilia och Biaggi om seger, men körde iallafall hem två tredje platser. Nakano kompletterade dessutom med fin fina placeringar, fyra samt sjua i de båda racen.

Helgens kalkon var utan tvekan Michel Fabrizio. Tjuren från Rom gör verkligen inte skäl för sitt alias, dags att vakna upp! Race ett kraschade han bort och race två bröt han. Vad som sades i depån som fick Fabrizio att köra ut ska jag låta vara osagt, om det var ett tekniskt bekymmer eller om han fick sig ett par sanningens ord av teamchefen. Kör man för Ducati Xerox och teamkollegan leder mästerskapet så förväntar man sig också resultat av den andre föraren. Michel Fabrizios drömmar om att axla Bayliss stora mantel verkar längre bort än någonsin. Kommer den hyllade italienaren att kunna slå tillbaka? Det får vi hoppas, men WSBK är tuffare än någonsin!

Stiggy Racings Leon Haslam missbedömde kvalet och fick således starta från en 18:e plats i båda racen. Han körde upp sig till en elfte i båda tävlingarna. Mest imponerande var körningen i race två. Med några få varv körde Lejonet från Brittland upp sig placering efter placering. Rolfo, Parkes, Laconi, Checa och Xaux med flera körde han om på ren vilja, hur kan man annars klara det? Strax innan mål hade han också hunnit upp Troy Corser, men Haslam förlorade dragracet fram emot målflaggan med fyra hundradelar till Corser och fyra tusendelar till Xaux som lyckades klämma sig förbi!

Roberto Rolfo (Stiggy Racing) såg ut att vara bra med i det andra racet men avbröt på grund av tekniska bekymmer. Men än så länge är Leon Haslam den bästa Honda föraren i Superbike VM med sina 36 inkörda poäng, att jämföra med Jonathan Reas 30 poäng.

-Racetempot bevisade att vi hade kunnat vara med och slåss om topp fem. Jag hade en hemsk start i båda racen och att köra av i race ett hjälpte verkligen inte. Det finns en stor potential i cykeln så jag ser fram emot Valencia, med lite bättre kval så ska det säkert bli bra, säger Leon Haslam.

Supersport racet bjöd på härlig spänning då Eugene Laverty (Parkalgar) körde hem sin första seger i Supersport VM. Före världsmästare så som Andrew Pitt (Ten Kate) och Kenan Sofuoglu (Ten Kate). Men för oss svenskar var det självklart Robbin Harms snygga körning in på en femte plats som fick mest uppmärksamhet. Veidec Racing går fårn klarhet till klarhet.

-Jag är mer än lycklig med mitt resultat. Vi fick börja om från början återigen denna helg och gjorde stora förändringar. Tack vare mitt team kände jag mig starkare för varje varv jag körde under träningarna, de gav mig en perfekt preparerad Honda CBR 600 RR. Min start var bra och jag kunde hänga med toppkillarna. Jag försökte hålla mig kylig under hela racet och då min hoj inte var den starkaste i fältet ville jag inte ta några onödiga risker. Det är tack vare teamet som jag kunde köra i mål på en femte plats, det sätt som de byggde upp helgen på var underbar. När vi jobbar på det här viset är jag övertygad om att vi kommer att köra hem fler topp fem placeringar, säger Robbin Harms.

-Detta är ett riktigt bra resultat för teamet. Alla förare gjorde bra framsteg under hela helgen och självklart är det fantastiskt när du kan avsluta denna racehelg genom att köra i mål på en topp fem placering. Det är en härlig belöning och en bra morot för hela teamet, säger teamchefen Milan Milovanovic.

Fältets mest besvikne förare måste ändå Anthony West ha varit, han kämpade sig upp genom fältet genom kurvorna men fick se sig slagen på rakorna. Hög effekt är oerhört avgörande på Qatar, men West lyckades ändå köra in på en hygglig nionde plats.

-Jag är helt enkelt inte särskilt nöjd med helgen och hur hojen presterade. Set upen var bra, teamet gjorde ett bra jobb där, men det fanns helt enkelt inte tillräckligt med hästar. Jag fick till en bra start och var med i toppen men blev ständigt omkörd på de små rakorna mellan kurvorna. Det verkade helt enkelt som att de hade mer kraft än mig. Jag kom hit för att vinna så jag är besviken över att jag inte fick ett bra resultat. Jag körde snabbare än förarna framför mig, men de körde ständigt om mig på rakorna och det fanns inget jag kunde göra. Jag förlorade kontakten med frontgruppen och satte mot slutet mina snabbaste varvtider, men lyckades inte komma ikapp de. Jag är helt enkelt väldigt missnöjd, säger Anthony West.

-Vi är efter vad gäller toppfart med våra Supersport cyklar, vi visste att det skulle bli en väldigt tuff helg för oss. Anthony gjorde sitt bästa, han körde verkligen riktigt bra och gav aldrig upp. Jag vet att han var väldigt arg och upprörd idag och det kan jag verkligen förstå. Vi måste försöka ge honom ett bättre paket till Valencia så han kan slåss i toppen. Jag vet att han kan vinna tävlingar, det är helt enkelt cykeln som inte är så konkurrenskraftig för tillfället, säger teamchefen Johan Stigefelt.

Nästa race körs i Valencia 3-5 april. Då kommer jag att rapportera direkt från plats, då det även är premiär för FIM Superstock 1000 med Hampus Johansson och Per Björk!