Bänkning: KTM 690 Duke -17

Till 2016 ersattes 55 procent av motorn med nya delar för att KTM skulle klara av att sänka utsläppen, öka effekten och hålla vibrationerna i schack. Toppen är ny och kolven är lättare samt starkare, något som bidragit till att varvtalsområdet ökat med 1 000 varv. En encylindrig pjäs som brölar på till 8 000 varv ger upphov till en hel del vibrationer – därför har motorn fått en ytterligare balansaxel. Det här är ett kraftpaket och det är inte lätt för utmanarna i detta test att hänga på KTM:en när den skjuter iväg ut ur kurvorna.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 73,8 hästkrafter vid 7 900 varv. Vridet landar på 63 newtonmeter vid 4 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.