Bänkning: BMW S 1000 RR -16

Motorn som redan från start gav 180 hästkrafter ger i den här årsmodellen 199. Effekten finns alltid till hands och är användbar redan från ett par tusen varv. 187,8 hk på bakhjulet. Här finns användbar effekt genom hela registret. Den fyrcylindriga radmotorn har även en fin vridmomentskurva och gaskontrollen sker via Ride By Wire och är fint avstämd.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 187,8 hästkrafter vid 13 700 varv. Vridet landar på 109,2 newtonmeter vid 10 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: