Aprilia RSV 1000 (R) Mille 1999–2003

Aprilias första modell med mer än en cylinder och med mer slagvolym än 650 kubik var en superbike, en v-twin som passade direkt i det aktuella reglementet för tävlingsklassen med samma namn. Honda hade strax innan presenterat sin VTR 1000 och Suzuki sina TL 1000 S/R och hela världen ansåg att de var plagiat av Ducati. När nu en annan italiensk tillverkare slog in på samma linje var det många som ruskade på huvudet.
Mille har en vattenkyld v-motor med elektronisk bränsleinsprutning och åtta ventiler. Under vårt första test mätte vi hela 128,5 hästkrafter på topp. Vridmomentet visade sig vara 103 Newtonmeter som mest. Motorn drar mäktigt redan från botten med en liten vridmomentssvacka vid 6 000 varv, men utan att den känns svag. Vid ännu högre varvtal är effektutvecklingen dramatisk och motorn drar glatt och villigt förbi 10 000 varv. Aluminiumboxramen håller stadigt allt på plats och med den inverterade gaffeln och enkeldämparen utgör den en stabil enhet. Konstruktörerna har lyckats få till en motorcykel som duger både för bana och för landsväg. Körställning och ergonomi är på topp. Avsmalnande tank ger plats för knäna och bra känsla vid bromsning. Avspänd körställning och relativt högt kåpglas gör den bekväm.
Fjädringen är känslig och effektiv, vilket ger bra väghållning och komfort. Under acceleration och inbromsning är sidorörelserna minimala, en säkerhetsfaktor. Bakdäcket har inte ens under acceleration ut ur kurvor problem med greppet och styrningen är millimetervass.
Instrumenteringen är avancerad med två digitala paneler på var sida om den analoga varvräknaren. Panelerna visar allt möjligt, till och med varvtider. Till år 2000 kom även en R-version med Öhlins fjädring, lättare hjul och bättre bromsar. Med den maskinen mätte vi upp 132,9 hästkrafter i bänk. Under vårt test mot de uppdaterade konkurrenterna från Honda och Ducati noterade Aprilia R snabbaste varvtiderna, trots lägre motoreffekt. Vi fann den även vara bäst av de tre för dagligt bruk. Båda Mille-modellerna uppdaterades till 2001, med bland annat nya kläder: Kåpa, sadel och tank fick ett mer dramatiskt utseende.
Generellt har Aprilia få problem. Startreläet kan säga upp sig, liksom bromscylindern bak, då bromsverkan försvinner. Men det är sådant som man som begagnatköpare lätt upptäcker.