Allt från mässan!

Suzanne Lundström på Svenska Mässan i Göteborg gick ut tidigt med att årets upplaga av ”På två hjul” skulle innefatta mer än bara stillastående motorcyklar. Redan på torsdagen, mässans första dag, vällde det in nyfikna besökare som fick ta del av allt från minisupermotard och freestylemotocross till avancerad stuntkörning med välkända Antonio Carlos Farias, mest känd som AC Farias.

På det spotlightupplysta mässgolvet trängdes importörernas nyheter med varandra där några av produkterna stack ut mer än andra. I Suzukis monter stoltserade man självklart med nya GSX-R1000. En hästkraft per kilo är en formel som säkerligen kommer att få många att dra på smilbanden, även om det bland åskådarna rådde delade meningar om värstingens ljuddämpare.

Harley-Davidson slog som vanligt till med storsläggan och visade sina extrema byggen från Screamin´ Eagle vilka var monterns två dyraste hojar. För 330000 kronor kan du bli ägare till en Fat Boy med 1550-kubiksmotor, kromade hjul och en hel drös med andra delar ur tillbehörskatalogen. Behöver vi tillägga att den endast kommer att tillverkas i mycket begränsad upplaga?

Yamaha hade förutom Moto GP-racern M1 en hel uppsjö av olika varianter av MT-01. Den häftigaste var utrustad med tillverkarens eget tillbehörspaket ”Steg 3” vilket innebär allt från avgassystem i titan till grymma kolfiberdetaljer.

-Hojens starkaste kort är att den ligger i försäkringsklass fyra, säger Björn Casserborg, på Yamaha i Skandinavien.

Honda hade stor fokus på nya modellen FMX, tänkt att tilltala de som gillar supermotardstuket och inte vill lägga massa tid på oljebyten var femte timme. Motorn kommer från beprövade NX650 Dominator och levererar ett brett effektregister. Ett annat mycket uppmärksammat objekt var mopeden Zoomer.

Tyska BMW bryter ny mark med K1200S, R1200ST och R1200RT. En sportigare approach än vad vi är vana att se hos BMW återfinns genom K1200S medan de två nya modellerna runt R-motorn är mer ägnade år touring, om än aktiv sådan.

Förra årets starkaste kort var utan tvekan supermotard, vilket verkar hålla i sig fortfarande. Svenska Husaberg har tillsammans med företaget Engine Hardware, specialister på ombyggnationer och trimning av Husaberg, tagit fram ett nattsvart kolfibermonster av en FS650E. Kolfiberhjul, skärmar och massor med mer godsaker skapade ett stort habegär hos besökarna, som även uppmärksammade standardversionen. Grannen KTM har berikat flera av sina hojar med en lite snävare design som gör att hojarna ser smidigare och lättare ut.

– Med de nya kåporna är LC4-modellerna mer lika endurohojarna EXC, säger Peter Johansson på KTM.

Även om designen på de befintliga motardmodellerna har ändrats till det häftigare var det inget snack om att det stora dragplåstret var SuperDuke och 950 Supermoto. Två busiga monsterhojar som verkligen sticker ut hakan!

Var du på mässan? Vad tyckte du var det häftigaste? Vad var bra? Mindre bra? Kommentera gärna här nedan!