Alexander Lundh får ännu ett wildcard på Nürburgring

Nu till helgen är det äntligen dags för WSBK. Tillsammans med de europeiska deltävlingarna har vi två ordinarie förare i FIM Superstock 1000 World Cup-serien, Per Björk och Hampus Johansson. Men den svenska förare som utmärkt sig mest i klassen är Alexander Lundh. Mad Alex fick ett wildcard senast på Brno och körde in på en sjundeplats!

Till skillnad från Brno, så känner Mad Alex inte till Nürburgring särskilt väl, han har endast kört på banan en gång tidigare och då var det på halva sträckningen. Men man får inte gå miste om dessa chanser att visa upp sig inför nästa år, bra resultat ger föraren en stark position vid förhandlingarna om nästa år med de olika teamen.

Om Alexander Lundh vinner Pro Superbike, så behöver han inte bekymra sig för det. Då får han budgeten klar från STCC då Pro Superbike-mästaren får köra en säsong i klassen gratis. Men om Filip Backlund skulle ta titeln så är det bra för Mad Alex att visa upp sig i god tid internationellt. I vilka färger det än blir, så har Mad Alex bekräftat att FIM Superstock 1000 World Cup är serien man har siktet inställt på inför nästa år.

Mad Alex är redan på plats i Tyskland, häng med på en liten intervju med en utav Sveriges mest lovande förare.

Rachid Rachid: Har du kört på Nürburgring tidigare?
AL: Jag körde ett 125-race där 2003 i det tyska IDM-mästerskapet. Då körde vi bara halva slingan, inte hela banan. Så tyvärr har jag inte så stor nytta av den träningen.

RR: Varför väljer du att starta på just Nürburgring?
AL: Ansökte start på Brno, Nürburgring och Magny-Cours, det är de deltävlingarna i FIM Superstock 1000 som passar in i min egna kalender. Man får ta de man får start i. Hade velat köra på Imola också, men tyvärr krockar det med finalen i Pro Superbike.

RR: Vad tror du om dina chanser i racet?
AL: Körmässigt kan jag säkert köra minst lika bra som på Brno. Det hänger på hur snabbt jag kan lära mig en ny bana. Tidigare har jag haft svårt att lära mig nya banor. Det är mest det det hänger på, hur snabbt jag kan ta till mig banan. Genom åren har jag ju fått upp mer fart, så jag hoppas att även detta ska gå fortare.

RR: Hur lätt är det att hoppa mellan de olika däcken? I FIM Superstock kör ni på mönstrade Pirelli, i Pro SBK kör du Dunlop-slicks.
AL: Det är inga större problem faktiskt. Bakdäcket är det inga problem med. Hemma i Sverige kör jag ganska hårt på framhjulet, så det är något man verkligen får tänka på. Men det funkar rätt bra.

RR: I Pro Superbike är du nu endast sju poäng efter Filip Backlund. Nästa deltävling körs på Ring Knutstorp 11-12 september, du vann ett race där ifjol i Pro SBK, kan du upprepa den segern nu när det behövs som mest?
AL: Det tror jag. Knutstorp är det en utav mina favoritbanor. Känner mig väldigt stark och har nog väldigt bra chans på det. Hade poleposition där i våras.

RR: Du leder Scandinavian Open Superstock 1000 med 14 poäng ner till Nicklas Cajback. SO Finalen körs samtidigt som deltävlingen på Ring Knutstorp för Pro SBK. Kommer du att åka upp på lördagen efter Pro SBK-racet och köra på Gelleråsen på söndagen?
AL: Vi har funderat på det. Det beror lite hur det går på lördagen på Ring Knutstorp. Går allt som det ska så är det mycket möjligt. Så det är inget vi har bestämt ännu.

RR: Topp fyra i SO SST1000 kvalificerar vidare till EM Finalen på Albacete, är det något du tänker åka till?
AL: Jag har inte funderat på det. Man vet aldrig, alltid kul at tävla i spanien. Så kanske.

RR: Blir det någon mer start i FIM Superstock 1000 i år?
AL: Vi får se om hur det blir med MagnyCours. Det är inte bara att få start, man måste få ihop pengarna också. Så den tävlingen ligger lite mer löst till men jag hoppas verkligen att jag kommer till start även där.