ABS halverar risken för svåra skador

Studien är den första i världen som kommit fram till hur ABS-systemen påverkar risken att få svåra bestående skador vid olycka. 

– Vår studie visar att ABS har ännu större betydelse för motorcyklisters säkerhet än vi tidigare trott. Eftersom vi engagerar oss i det som är viktigt för våra kunder vill vi sprida kunskap bland mc-förare om att ABS är det överlägset viktigaste säkerhetssystemet på motorcykeln, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Ungefär 40 procent av skadorna förebyggdes helt med ABS-bromsar, i resterande fall var skadorna märkvärt lindrigare. Motorcyklister som kör med ABS löper 65 procent lägre risk för svåra bestående skador. "Svåra bestående skador" avser skador som leder till medicinsk invaliditet och är ett nationellt mått. 

– Med ABS kan föraren optimera inbromsningen och öka stabiliteten, vilket i första hand kan förebygga olyckor men även ge ett bättre läge och en lägre kollisionshastighet om olyckan är väl framme, säger Matteo Rizzi.

Kring 18 procent av Sveriges 300 000 motorcyklister kör med låsningsfria bromsar. Mellan 2008 och 2012 ökade nyförsäljningen av motorcyklar med ABS från 15 till 17 procent. Alla motorcyklar över 125 kubik måste från 2016 ha ABS-bromsar enligt ny lag. 

Annons

Annons