Nytt Från Arai: TT RX-7V

Arai har samarbetat med arrangören av Isle of Man TT för att producera en specialdesignad version av sin topphjälm RX-7V. Hjälmen presenterades av TT-legenden Michael Dunlop och Arais Eelco van Beek och designen är gjord av en person som har ett antal spektakulära hjälmdesigner bakom sig: Aldo Drudi från Drudi Performance – mannen bakom designen av Valentino Rossis hjälmar.

Hjälmen presenterades av TT-legenden Michael Dunlop och Arais Eelco van Beek.

Ingen borde tvivla på vad det handlar om: Hjälmen är lackerad i fluorescerande gul, svart och pistolgrå med den speciella Isle och Man-figuren på varje sida. Arais kvalitet är välkänd och det är inte utan anledning att många av toppförarna använder den ikoniska japanska märkeshjälmen. Vi vet inte vad hjälmen kostar, men antar att det inte blir billigt.

TT RX-7V ska endast tillverkas i en begränsad upplaga, så det gäller att vara snabb med beställningen.

Bänkning: Yamaha MT-10SP -18

Crossplane-motorn drar rejält från mellanregistret och uppåt och med quickshifterns hjälp matas växel efter växel lätt i. Quickshiftern jobbar bara uppåt. Effekten vi noterar i mätningen är långt ifrån toppnoteringen för hojarna i detta test, men vi imponeras ändå av körglädjen motorn förmedlar. Dessutom räcker prestandan gott och väl till för majoriteten av alla som gasar på gatan.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 140,6 hästkrafter vid 11 600 varv. Vridet landar på 96,5 newtonmeter vid 9 400 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Bänkning: KTM 1290 Super Duke R -18

Motorn är det centrala i uppbyggnaden av motorcykeln och den har inte maskerats eller klätts in med massor av plastkåpor. Alla ska se vilket muskelknippe det är som utmanar vid stoppljuset. Draget är brutalt redan från lägre mellanregistret och med avslagen elektronik blir det mycket gasreglerande för högerhanden i jakten på snabb acceleration. Oavsett vilken växel du har av de fyra första reser sig hojen på bakhjulet vid gaspådrag. 

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 165,9 hästkrafter vid 10 200 varv. Vridet landar på 134,7 newtonmeter vid 7 500 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.