​Turbo och hybridteknik ska ge Suzuki 300 hk

Suzuki arbetar nu för att visa att miljövinster är möjliga utan att sportambitionerna kastas på skräphögen. Vägen dit handlar om elmotorer och turboladdning, en riktning som bilindustrin redan är inne på.
 
Det är Motorcycle News som rapporterar att vi kan få se ett 1000-kubiks sportkoncept från Suzuki med drygt 300 hästkrafter inom kort. Motorcykeln som kommer bygga vidare på arvet från GSX-S, GSX-R och Hayabusa får en elmotor mellan motor och växellåda och en i motorns främre del, vid turboaggregatet.
 
Elmotorn vid växellådan skjuter på vid lägre varv när mer vrid behövs och den ska även jämna ut växlingarna. Den främre elmotorn sätter snurr på turboaggregatet för att förse motorn med ett högt laddtryck snabbare.
 
Elmotorns batteripaket och hybridsystemet kontrollenhet finns under sadeln. I övrigt ska konstruktionen vara tämligen konventionell med en rak fyrcylindrig motor och boxram.
 
Mer detaljer om konceptet väntas avslöjas på Tokyo Motorshow i slutet av oktober.
 
Diskutera: Vad tror du om framtiden för hybriddrift till motorcyklar?