​Helvild ny tvåtaktsracer

Nostalgi är en stark drivkraft som ofta sätter käppar i hjulet för utveckling. Men i fallet med nyligen avslöjade Suter MMX 500 kanske vi behöver tänka om på den punkten.
 
Med en fot kvar i en svunnen blårykande MotoGP-era har Suter samtidigt dragit nytta av modern teknik när de skapade MMX 500. Motorcykeln som, hittills bara finns i raceutförande, har klätts i lätta kolfiberkåpor och bakom dessa döljer sig en justerbar boxram i aluminium. Även svingen i aluminium kan justeras för att ändra hojens geometri.
 
Motorn är en V4:a på 576 kubik som matas bensin och luft via ett fyrportsinsug med elektronisk insprutning och klassiska reedventiler. Tvåtaksttonerna klingar genom fyra separata titanpipor från Akrapovic. Rödmarkeringen kommer först vid 13 000 v/min. Maxeffekten är 195 hästkrafter som ska få den 127 kilo tunga hojen att nå toppfarten 310 km/tim.
 
Stötdämpningen kommer från Öhlins och bromsarna från Brembo. Framgaffeln är ser ut att vara av modellen FGR300 och bakdämparen en TTX GP. Bromsskivorna fram mäter 320 millimeter och kläms av fyrkolvsok, bak är skivorna diameter 218 och bromsoken är tvåkolvsvarianter.
 
Prislappen sägs vara över en miljon och bara 99 exemplar kommer tillverkas. Motorcykeln kan beskådas under nästa års World GP Bike Legends-event.
 
Diskutera: Vad tycker du om Suter MMX 500?