​Harleys nya muskelmotor

Den amerikanska motorcykeltillverkaren lanserar nya motorn Milwaukee-Eight. Den 107-kubiktum (1745 kubik) stora twinnen är tänkt att i första hand driva Harley-Davidsons touringhojar från och med nästa år.
 
Milwaukee-Eight kommer även i en version på 114 kubiktum (1870 kubik) med vätskekylda topplock. Den motorn ska landa i modellerna CVO Limited och Street Glide.
 
Den mindre motorn kommer med oljekylda topplock i modellerna Street Glide Special, Road Glide Special, Road King/Road King Classic och Freewheeler. I modellerna Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide Ultra och Tri Glide Ultra är topplocken vätskekylda.
 
Den klassiskt 45-gradiga V-twinnen ska ge upp till 11 procent mer vrid än Twin Cam 110-motorn som den ersätter. Ökningen i prestanda kommer inte bara som en följd av ökad slagvolym utan även genom ett högre kompressionsförhållande och fyrventilsteknik. Dubbla tändstift ska ge effektivare förbränning och nyutvecklad ventilstyrning med kamkedja ska minska behovet av underhållning.
 
Bättre värmeavledning än hos Twin Cam 110-motorn är en komfort- och effektivitets höjande faktor. Motorn ska även ge mildare vibrationer och motståndet i kopplingsgreppet har reducerats.