​Direktrapport: Triumph Speed Triple R

Hej Tobias, hur är läget?
– 
Här i Tarragona-trakten i nordöstra Spanien är det just nu närmare 30 grader varmare än i Sverige så jag ska inte klaga.  

Var har du fått köra Triumphs uppdaterade buse?
– Provkörningen av nya Triumph Speed Triple R körs på både härliga bergsvägar och på bana, denna gång på Bikes gamla hemmabana Calafat. 

Vad är det här för motorcykel?
– Det är den ursprungliga huliganen Speed Triple som varit med ett bra tag nu. Hojen har även i denna sjätte generationen samma motor som tidigare på 1050-kubik. Men den har fått en rejäl genomgång. Triumph själva pratar exempelvis om 104 förbättringar som ska ge den ett bättre vridmoment och mer kraft på rätt ställe i registret. 

Triumph har även denna gång varit hemlighetsfulla med vissa uppgifter, har du fått reda på något nytt?
– Ja, vi fick gissa effekten efter landsvägkörningen och min gissning stämde, det finns 140 hästkrafter i motorn hos 2016 års modell. Men det är leveransen och vridmomentskurvan som är intressant, det berättar jag mer om tidningen. Priset för S-modellen kommer ligga på 132.500:- och den Öhlinskittade R-modellen kostar 149.500:-. 

Läs mer hur Triumph lyckats med nya Speed Triple i Bike nummer 3, ute i butik 16/2. Prenumeranter får tidningen först och till bäst pris. Börja prenumerera genom att klicka här.