Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Digital provkörning: BMW S1000RR"

Triumph Thunderbird 900 95-98, 00-03

Test

Bra och balanserade komponenter i ett enkelt recept gav en rolig hoj med brett användningsområde.

Filmgestalten Johnny Strabler är hojgängledare som med sin coola stil och outfit får en hel värld av unga män att börja köpa svarta jackor, odla polisonger och vilja köra motorcykel. Givetvis talar jag om Marlon Brando i sin roll i Vild ungdom (The Wild One) där han orädd gasar runt på en på en Triumph Thunderbird 6t.

Att Triumph till 1995 års säsong väljer att blåsa liv i det nära mytiska modellnamnet Thunderbird är inte alls förvånande. Precis som föregångaren är Thunderbird tänkt som en snabb hoj och stark profil. I tiden var t6 kanske mer konkurrenskraftig som värstinghoj medan Thunderbird 900 mer solade sig i glansen av sin forne namnes obändliga coolhet och rebelliska bråkmakarstatus. Triumph Thunderbird 900 är en retrocustom med fartresurser som räcker och blir över för de flesta. Du blåser av innan du nått toppfart, detta kanske mer beror på den körställning som erbjuds än av öset. Du blir ett veritabelt vindfång och bristen på kåpa känns tydligt om du försöker slå några hastighetsrekord med en Thunderbird.

 

Effekten i Thunderbird är inte direkt översvallande men vridmomentet är tillräckligt väl tilltaget och momentkurvan gör att det inte finns skäl att åka runt och växla en massa i onödan.

Är du alldeles nybörjare så upplever du antagligen t-birden som ganska tung och då framförallt topptung. Detta till trots så är inte hojen svår att manövrera utan ger föraren en god portion känsla av kontroll och ända ner i låga farter är manöverbarheten föredömlig. Sitthöjden är ganska låg vilket avhjälper en del av problemet med hög tyngdpunkt.

 

Det som vissa ägare är missnöjda med på sina Thunderbird är i vissa fall kvaliteten på kromet på backspeglar och instrumentering som tappar lyster och även rostar om tvätt och puts blir eftersatt. Dessutom tillhör bränslemätare en detalj som en och annan tycker borde varit monterad. De detaljer ägarna är missnöjda med är mer på just deltaljnivå snarare än direkt kritik på funktion och uppträdande.

Samma sång sjunger de som mecklar med hojen och ser vilka fel som uppdagas på olika märkens olika modeller. För bland andra Triumph Thunderbird är här kritiken ganska lågmäld. De går och fungerar som de ska och har väldigt sällan, eller aldrig, skador som är relaterade till konstruktionsmissar eller andra tillkortakommanden från tillverkningen.

 

Motorn och ramen har många år på nacken och båda får nog ses som synnerligen lyckade som drivkälla och sammanhållande struktur för Thunderbird. Att den dessutom är väl hanterbar tyder också på att Hinkleyfolket satt ritstiften i rätt händer från början. Du behöver inte heller som köpsugen Trajjadrömmare fundera på särskillt mycket annat än skicket. Är det en Thunderbird 900 du vill ha är det alltså nästan inget du behöver bevaka särskillt.

Skicket skall givetvis vara det du önskar och eventuellt utbytta rörs originalditon skall finnas med plus att en servicebok med alla stämplar på plats är klart att föredra om du vill vara säker på att maskinen är fin på insidan.

 

Det är alltså bara att ge dig ut på blocket.se eller knata ner till din lokala hojhandlare och söka upp ett rimligt exemplar. Vi hittar på blocket Thunderbird inom ett spann om tjugo tusen kronor. De billigaste ligger runt trettio och de dyraste lite över femtio. Låt förnuftet råda och betala inte extra för extra tillbehör som medföjer om det inte är något du själv tänkt hugga in på annars. Men det är klart, en taktisk förhandlingsdetalj kan vara att där inte avslöja sina tankar utan att fokusera på motorcykeln och se till att den är i det skick du helst vill se den i.

 

Men det är inget snack om saken, med en Triumph Thunderbird 900 kommer du ständigt och jämt få höra att du har en snygg hoj och antalet farbröder som åkte hoj i sin ungdom dras med magnetisk kraft till din hoj och berättar hur det var då. På gott och kanske ont.

Publicerat i MC-Nytt nummer 3 2010
Text: Henning Svedberg


Detta är ett material som kommer från tidningen MC-Nytt. Tidningen startades redan 1959 men 2013 lades den tryckta utgåvan ner. Det digitala arkivet flyttades därför in här till Bike där du förhoppningsvis finner nytta av det.
Tekniska data

Motor 3 cyl, rak ,4-takt, DOHC, vätskekyld, 4-ventiler/cylinder
Borrning/slag 76/65 mm
Slagvolym 885 cm3
Kompression 10:1
Effekt (angiven) 51,1 kW (70 hk)/8 000 rpm
Vridmoment (angivet) 70,6 Nm/4 800rpm
Bränslesystem Förgasare
Kraftöverföring Femväxlad låda, kedja
Chassi Ram av stålrör och sving i alu
Fjädring fram Teleskopgaffel
Fjädring bak Centraldämpare
Broms fram 320 mm skiva, tvåkolvsok
Broms bak 285 mm skiva, tvåkolvsok
Däck fram 110/80-18
Däck bak 160/80-16
Sadelhöjd 750 mm
Hjulbas 1 550 mm
Tankvolym 15 liter
Torrvikt 220 kg

Verkstadens dom: Mest bara vanligt slitage!
Om vi tittar på Triumph Thunderbird så måste vi vara medvetna om att det är hojar som är lite till åren. Saker som insugsgummin kan vara på vippen att börja spricka. Detta kollas på hojar som lämnas till Triumphs serviceverkstäder så är serviceboken ifylld ska detta inte vara något att oroa sig för. Annars är det de vanliga slitprylarna som går. På vissa slutar spolarna funka men annars har jag inte mycket ont att säga om modellen. Den är lättservad och reservdelar är ofta billigare än japsens motsvarande. Köp en om du hittar en oskruvad hoj med bra allmänskick. Den ska vara hel, ren och gå bra. Begär alltid att få med serviceboken.
Robert Wenner
Mekaniker, Sulas MC Uppsala

Handlarens råd: Otroligt mycket hoj för slantarna!
Normalt rullar de ut igen ganska fort efter att de kommit in som begagnat. De står inte länge utan folk vet att de får mycket cykel för pengarna om de väljer en Thunderbird. I stort sett alla är i fint skick för det är inte hojar som körs så speciellt hårt. Det är samma motor och ram från 90 till 03 så det är ett beprövat koncept, verkligen. Det ägarna brukar köpa till är ruta, väskor, centralstöd och touringsadel. Får du tag i en Triumph Thunderbird 900 får du otroligt mycket hoj för pengarna om du får fatt i en för rimligt pris. Jämför priserna. Glöm sen inte att kolla däck och slitadedelar eller om den varit krockad och varit omkull hårt. Är serviceboken ifylld och hojen skött behöver du inte fundera alls. De går hur länge som helst.
Carl-Sune »Sula« Nygren
Sulas MC, Uppsala

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: