Bild
Nästa artikel
Körställningen är smickrande för den vassa retrohojen, i alla fall till en början.

Provkörning: Yamaha XSR 900 Abarth

Provkörning

När Yamaha kom på idén att bygga en exklusiv caféracer kontaktade de en gammal bekant.

Den härligt riviga trepipen sjunger ut ordentligt genom de dubbla ljuddämparna i Akrapovic-systemet. Det är inte direkt någon ansträngning att kura ihop bakom den nya kolfiberkåpan eftersom styret är brutalt nedbockat. Mitt i ansiktet har jag den välkända runda digitala displayen som tydligt talar om både varvtal och hastighet. Den nya körställningen är något extrem men passande under aktiv körning när kurvorna avlöser varandra. Att Yamaha inte tänkt på detta tidigare, deras MT-09-plattform passar ju utmärkt i den här tappningen. 

Yamaha och italienska Abarth har ett förflutet tillsammans när gäller både koncepthojar och racesatsningar. De som följer MotoGP har säker inte missat att loggan med skorpionen syns på både Valentino Rossis och Maverick Vinales racemaskiner.

När Yamaha-ledningen efterfrågade en ny caféracer till sitt Faster sons-program löstes detta med hjälp av den välkända italienska Fiat-trimmaren. Samarbetet mellan företagen resulterade i den här motorcykeln, en XSR900 med caferacer-kostym av italienskt snitt. Den runda lyktan har fått vara kvar, liksom dess grova hållare, men de tjänar nu som fästen för en läcker toppkåpa i kolfiber. Även framskärmen och kutsen är tillverkad av det ädla kompositmaterialet. 

En av de mest säregna detaljerna är styret. För att skapa en körställning som matchar den nya kåpan har Yamaha monterat ett helt men nedbockat styre i originalstyrkronan. Det funkar förvånansvärt bra med motorkaraktär och placering av fotpinnarna men körställningen blir ansträngande i längden.

Provkörningen tar mig vidare på de krokiga småvägarna på södra Sicilien och jag får återigen en påminnelse om vilket komplett paket Yamahas MT-09-plattform blivit. Motor, chassi och bromsar harmoniserar väl och uppmuntrar mig hela tiden att köra hårt. Yamaha bedyrar gärna att det här är en exklusiv modell som bara byggs i 695 exemplar, men förutom kolfiberkåporna finns inte mycket annat som känns exklusivt. Det hade de exempelvis kunnat lösa genom montering av cartridge-lösningen samt bakdämparen från Öhlins som finns i tillbehörskatalogen. Quickshiftern som standardmonterats på senaste MT-09 skulle även sitta fint. 

Den sportiga men bekväma solosadeln har ett överdrag av svart mocka med röda sömmar.
Det snygga avgassystemet från Akrapovic är standardmonterat på XSR900 Abarth.
Yamahas härliga trecylindriga motor smickras av den sportiga körställningen.
Yamaha XSR 900 Abarth

Pris 124 900 kronor
Motor R3, 4-takt, vätskekyld
Slagvolym 847 cm3
Effekt 115 hk/10 000
Vridmoment 87,5 Nm/8 500 rpm
Sadelhöjd 830 mm
Vikt 195 kg (fulltankad)
Bensintank 14 liter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.